Internet News #32

Internet News #32

Spadek przychodów rosyjskich influencerów

Ze względu na ograniczenie działalności TikToka w Rosji oraz całkowite zablokowanie serwisów YouTube oraz Twitch dla rosyjskich twórców, tamtejsi influencerzy mierzą się z rekordowym spadkiem przychodów. Ten stan to oczywiście pokłosie agresji zbrojnej na Ukrainę, jednak większość rosyjskich celebrytów zdaje się nie rozumieć powagi sytuacji (o czym świadczą prowokacyjne nagrania, na których niszczą produkty luksusowych marek modowych czy filmiki z zapłakanymi blogerami narzekającymi na rusofobię).

Na rosyjskie kanały społecznościowe udało się przenieść niecałe 10% obserwatorów, do tego znacznie skurczył się rynek reklamodawców, a mnóstwo marek wycofało się ze współpracy z tamtejszymi influencerami. To wszystko sprawiło, że ich przychody spadły nawet o 80%, a według ekspertów jeszcze przez bardzo długi czas twórcy z Rosji nie odzyskają dawnej widowni i lukratywnych kontraktów reklamowych.

Ekspansywna polityka sieci Leroy Merlin w obliczu wojny w Ukrainie

Gdy rosyjska agresja na Ukrainę stała się faktem, na federację nałożono nie tylko polityczne sankcje, ale także solidarnie przeciwstawiono się wobec interesom Moskwy. Tym sposobem mnóstwo światowych marek (zarówno luksusowych, jak i tych o masowym zasięgu) zdecydowało się zawiesić swoją działalność w Rosji albo zakończyć ją już na zawsze (taki ruch wykonała m.in. sieć Jysk). Tym bardziej niezrozumiała wydaje się polityka francuskiej marki Leroy Merlin. Zarząd otwarcie przyznaje, że nie zamierza opuszczać rosyjskiego rynku, co więcej – wykorzystując ograniczoną konkurencję, zamierza zwiększyć dostawy i kontynuować ekspansję swoich oddziałów.

Jeszcze większym zaskoczeniem okazała się decyzja Leroy Merlin o odcięciu ukraińskiego oddziału (ponad 800 pracowników) od korporacyjnej komunikacji. W odpowiedzi na przyzwolenie na rosyjską agresję polskie media ostatecznie zerwały współpracę reklamową z siecią (w tym stacja HGTV, która realizowała projekty branded content marketingowe pod szyldem Leroy Merlin). Czas pokaże, na ile taka polityka sprzedażowa i wizerunkowa okazała się skuteczna.

Zofia Balcer – Zastępca Team Leadera Działu Copywritingu

Pierwszy spot Disney+ w Polsce

Korzystanie z serwisów streamingowych stało się – obok chodzenia do kina – najpopularniejszą formą oglądania najnowszych filmów, również w naszym kraju. Po Netfliksie, HBO Max czy Amazon Prime wkrótce do Polski zawita też długo wyczekiwany przez kinomanów Disney+. Serwis będzie dostępny od 14 czerwca 2022 r., dlatego w polskojęzycznych social mediach pojawiły się już jego oficjalne profile, a także pierwszy spot promujący nową usługę.

W oficjalnym filmie promocyjnym można zobaczyć bohaterów popularnych produkcji sygnowanych logo Disneya zarówno z ostatnich lat (w tym m.in. Hawkeye czy The Mandalorian), jak i tych nieco starszych – np. Pocahontas. W Disney+ coś dla siebie mają znaleźć fani Pixara, Gwiezdnych Wojen, Marvela, ale też propozycji wyłącznie dla starszych widzów, choćby The Walking Dead. Cena miesięcznej subskrypcji serwisu w Polsce ma wynosić 28,99 zł.

Biedronka wprowadza własną tarczę antyinflacyjną dla najpopularniejszych produktów

Pogłębiająca się inflacja wyraźnie daje się we znaki niemal każdemu z nas, a wraz z nią szybko rosnące ceny podstawowych produktów, zwłaszcza spożywczych. Popularna sieć dyskontów Biedronka postanowiła więc wyjść naprzeciw potrzebom swoich konsumentów i rozpoczęła akcję pod nazwą “Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Marka obiecuje, że do końca czerwca 2022 r. nie podniesie cen najchętniej kupowanych produktów – mają one być oznaczone specjalną etykietą.

Co więcej, Biedronka zapewnia również, że oferuje najniższe ceny podstawowych artykułów jak np. owoce, warzywa czy mięso. W związku z tym sieć zapowiada, że jeśli klient znajdzie w konkurencyjnym sklepie ten sam albo podobny produkt, który jest dostępny w niższej cenie, Biedronka zwróci mu różnicę w formie e-kodu. Tarcza antyinflacyjna ruszyła 12 kwietnia i jest promowana w 12 spotach reklamowych, w których pojawiają się – jak zapewniają przedstawiciele sieci – prawdziwi pracownicy sklepów.

Dawid Konieczka – Copywriter

Elon Musk inwestuje w Twittera

Jednym z najpopularniejszych użytkowników Twittera bez wątpienia jest Elon Musk – śledzą go miliony ludzi, a jego tweety generują olbrzymie zasięgi. Miliarder kupił niedawno 9,2% kapitału medium, stając się jego największym udziałowcem. Muskowi oferowano miejsce w zarządzie Twittera, ale propozycja ta została przez niego odrzucona. Musk zaproponował z kolei kupienie całej platformy, do czego ostatecznie nie doszło. Na ten moment nie wiadomo, czy Elon Musk planuje zakupienie kolejnych akcji Twittera, czy też zdecyduje się na ich sprzedaż. Swoją inwestycję w medium argumentował tym, że wierzy w potencjał Twittera i globalną wolność słowa.

Ania Mantej – Specjalista ds. Social Media

Rosyjscy blogerzy chcą miliarda dolarów odszkodowania od koncernu Meta

Od marca Instagram i Facebook nie działają w Rosji, a o zablokowaniu tych portali nie zdecydowała Meta, a nadzorujący tamtejszy rynek mediów i usług cyfrowych urząd Roskomnadzor. Rosyjska Rada Blogerów zażądała od koncernu Meta miliarda dolarów odszkodowania, ponieważ – jak twierdzi – wraz z zamknięciem portalu część mieszkańców kraju (chodzi tutaj oczywiście o blogerów i influencerów) straciło swoje główne źródło dochodu. W sytuacji odmowy zapłaty Rada poinformowała, że będzie zmuszona udać się do sądu i walczyć o to odszkodowanie na drodze procesu.

Aleksandra Wardach – Specjalista ds. Social Media