Powrót TikToka w USA po interwencji Trumpa
TikTok został zablokowany w niedzielę 19 stycznia na mocy uchwalonej wcześniej ustawy zakazującej działania platformy. Powód? Aplikacja została uznana za zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. Tego dnia aplikacja zniknęła z Google Play i App Store, a użytkownicy próbujący się do niej dostać natrafiali komunikat informujący o zakazie.
Po zaledwie kilkunastogodzinnej przerwie i interwencji Trumpa, użytkownicy TikToka ponownie mogli korzystać z aplikacji. Decyzja Donalda Trumpa pozwoliła przywrócić platformę, dając jej właścicielowi, firmie ByteDance, czas na negocjacje i reorganizację działalności. Trump zapowiedział, że dalsze funkcjonowanie aplikacji w USA będzie możliwe pod warunkiem utworzenia spółki joint venture z 50% udziałem amerykańskim. Na wypełnienie nowych wymogów spółka ma mieć 90 dni.
W międzyczasie, użytkownicy TikToka wciąż mają dostęp do platformy, mimo że nadal nie jest ona dostępna w sklepach Google Play i App Store.
Interwencja Trumpa zyskała uznanie wielu użytkowników, ale krytycy zauważają, że sytuacja może być wynikiem strategii politycznej, której celem jest przyciągnięcie młodych wyborców. Przyszłość TikToka w USA dalej pozostaje niepewna i będzie zależała od dalszych negocjacji oraz decyzji nowej administracji.
Wiktoria Podpora – Specjalista ds. Social Media
Instagram wprowadza zmiany w widoku profilu – co to oznacza dla użytkowników?
Instagram wprowadza nowy format siatki na profilach, który lepiej eksponuje treści w orientacji pionowej, przypominając nieco styl TikToka. Jak wyjaśnia Adam Mosseri (szef Instagrama), większość zdjęć i filmów przesłanych na platformę ma obecnie pionowy format, dlatego taka zmiana była konieczna.
Dodatkowo Instagram pracuje nad możliwością dostosowywania siatki, w tym nad opcją zmiany miniatur i układu postów, aby użytkownicy mogli nadal tworzyć spójne kompozycje. Zmiany te pozwolą na dostosowanie platformy do aktualnych trendów, a także ułatwią personalizację profili.
Michalina Garbal – Specjalista ds. Social Media
Testy nowych formatów reklamowych Google Ads
Google nieustannie testuje i wprowadza innowacyjne rozwiązania w zakresie emisji reklam, aby poprawić efektywność kampanii reklamowych i dostosować je do zmieniających się potrzeb odbiorców. Jak donoszą użytkownicy portalu LinkedIn, w ostatnich tygodniach w różnych regionach można zaobserwować testy nowej wersji reklam tekstowych, które nie zawierają tradycyjnego tekstu, lecz opierają się wyłącznie na rozszerzeniach objaśnień.
Rozwiązanie to pozwala na przekazanie kluczowych informacji bez konieczności umieszczania głównego tekstu reklamy. Rozszerzenia objaśnień umożliwiają dodanie dodatkowych informacji do reklamy takich jak np. unikalne cechy produktu czy usługi. O czym należy pamiętać? Każde objaśnienie może zawierać maksymalnie 25 znaków. Do tego zaleca się dodanie minimum 3 objaśnień na poziomie kampanii. W zależności od urządzenia i przeglądarki reklama może wyświetlać do 10 objaśnień.
Amerykańskie przedsiębiorstwo z branży reklamy internetowej testuje również nowy format reklam na YouTube, w którym pod reklamą wyświetlana jest liczba wyświetleń materiału wideo, lecz brakuje tradycyjnego wezwania do działania (CTA). Ten format ma na celu zwiększenie zaangażowania użytkowników poprzez prezentację popularności materiału.
Na ten moment nie podano informacji, czy – a jeśli tak, kiedy – nowe formaty reklam Google Ads będą dostępne dla marketerów. Z pewnością w 2025 roku należy spodziewać się kolejnych eksperymentów z prezentacją treści reklamowych – w tym również z wykorzystaniem AI, której wpływ na marketing w wyszukiwarkach ciągle rośnie.
Justyna Ziembińska-Uzar – Specjalista Google Ads