Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, a także spowodowane nią liczne obostrzenia wprowadzone na terenie całego naszego kraju zmusiły wielu przedsiębiorców do natychmiastowego podjęcia działań ukierunkowanych na ratowanie swoich działalności. Działania te w dużej mierze obejmują zmiany strategii biznesowych w celu sprostania wciąż zmieniającym się oczekiwaniom Klientów. W ramach naszego wsparcia w zakresie marketingu internetowego chcielibyśmy przedstawić korzyści płynące z rebrandingu, czyli procesu mającego na celu odświeżenie identyfikacji marki, a co za tym idzie – zmianę jej postrzegania.
Rebranding – czym dokładnie jest?
Przede wszystkim rebranding powinien być traktowany jako proces, który dotyczy różnych sektorów i elementów identyfikacji marki. Sama zmiana logo to nie wszystko. Zmianie podlegają bowiem wyznawane przez firmę wartości, przestrzegane procedury, strategia biznesowa, sposób komunikacji z klientami i partnerami biznesowymi czy strona wizualna, jak np. logo bądź oprawa graficzna strony internetowej. Wszystkie te elementy przyczyniają się do nowego postrzegania marki przez odbiorców.
Rebranding – działania mające na celu zmianę identyfikacji marki, a tym samym odświeżenie jej wizerunku oraz sposobu jej postrzegania. Może obejmować zmianę logo, wartości bądź strategii marketingowej.
Dobry rebranding pozwala skorygować dotychczasowe problemy związane z odbiorem marki przez klientów. Tym, co warto poprawić, są m.in. negatywne skojarzenia czy nijakość, która uniemożliwia zapamiętanie marki. Co więcej, podczas procesu rebrandingu należy uważać, aby nowa identyfikacja nie była za dużym szokiem dla stałych klientów. Najlepiej, aby zmiany były znaczące, jednak wciąż nawiązywały do poprzedniej identyfikacji wizualnej marki. Sprawdź, co jeszcze pomoże Ci w budowaniu wizerunku marki!
Przykłady rebrandingu – inspirujmy się najlepszymi!
Firma Pepsi kilka lat temu pokazała, jak świetnie przeprowadzić rebranding za pomocą zmiany logo i nowej identyfikacji. Marka, która od dawna kojarzona była z klasycznym znakiem graficznym, postanowiła odświeżyć swoje logo. Był to odważny krok, biorąc pod uwagę dużą rozpoznawalność dotychczasowej identyfikacji, jednak zakończony dla marki pomyślnie. W czym tkwił sukces tego rebrandingu? Odpowiedzią jest umiar – marka pozostała bowiem wierna swoim kolorom i ogólnej stylistyce brandu, zmieniając jedynie kształt znaku w celu uproszczenia całej formy. Pepsi to jednak niejedyny przykład udanego rebrandingu...
Żabka – jedna forma, wiele możliwości
Co prawda minęło już trochę czasu od głośnego rebrandingu sieci sklepów Żabka, jednak należy o nim przypomnieć w kontekście szeregu możliwości, jakie może dać odpowiednio przeprowadzony proces rebrandingu marki. Warto mu się również przyjrzeć w czasie kryzysu spowodowanego pandemią. Rezygnując z dosyć przestarzałego sygnetu logo z wizerunkiem żabki oraz jaskrawych kolorów, Żabka uprościła swój wizerunek, pozostając rozpoznawalną marką. W ramach rebrandingu zmienione zostało logo na bardziej nowoczesne – składające się głównie z bezszeryfowego fontu i pozbawione sygnetu. Zmiana ta umożliwiła tworzenie kolejnych elementów zgodnych z nową identyfikacją wizualną marki. Najlepiej widoczne jest to na przykładzie logo aplikacji mobilnej Żappka. Logo poza wyśmienitą zabawą słowami – żabka i appka – jest też ściśle powiązane z logiem samej marki. Czego uczy nas ten przykład? Myśląc o rebrandingu, warto wziąć pod uwagę potencjalny rozwój firmy – jakie sektory mogą być rozwijane w przyszłości i jaki można nadać im kształt w ramach identyfikacji wizualnej.
OLX – niespodziewana zmiana w okresie kryzysu
Kilka dni temu popularny portal z ogłoszeniami – OLX – zaskoczył nas swoją zmianą identyfikacji wizualnej. Co się zmieniło? Możemy zauważyć nowe logo oraz kolory – pastelowe barwy zostały zastąpione ciemniejszymi tonami, wśród których dominują niebieskozielony, grafitowy i chabrowy. Dotychczasowe reakcje na zmiany są podzielone – niektórzy doceniają nowoczesny wygląd marki, inni z kolei woleli poprzednie jej wydanie, które odbierali jako bardziej wyraziste i przyjazne w odbiorze. Jednak rebranding ten jest na tyle świeży, że jeszcze zdecydowanie za wcześnie na pełną ocenę jego sukcesu. Jedno jest pewne – zmiana była marce OLX potrzebna.
Rebranding – Twój sposób na kryzys
Często rebranding postrzega się jako “unowocześnienie wyglądu marki” – jednak proces ten jest kwestią bardzo indywidualną, a także ograniczoną do profilu oraz misji firmy. Okres pandemii koronawirusa i wywołanego nią kryzysu to ciężka próba dla wielu przedsiębiorców. Może jednak warto wykorzystać ten czas, w którym zmienia się znana nam rzeczywistość, na zmiany również w swojej firmie. Rebranding bowiem to szansa na odświeżenie wizerunku, przyciągnięcie nowych klientów czy zmianę postrzegania marki przez odbiorców. Co więcej, wprowadzone zmiany umożliwiają także wyróżnienie się na tle konkurencji – charakterystyczne logo czy nowa strategia marketingowa pozwoli Ci na dotarcie do określonej grupy docelowej. Więcej sposobów na wsparcie biznesu przy pomocy e-marketingu znajdziesz tutaj.
Myślisz o zmianie logo czy oprawy graficznej swojej strony internetowej? Planujesz rebranding i potrzebujesz pomocy specjalistów? Skontaktuj się z nami, a my dopasujemy odpowiednie rozwiązania dla Twojej firmy!