Obniżenie kosztów kampanii Google Ads to zadanie dla każdego reklamodawcy, któremu zależy na maksymalizacji zysków. Jak wydawać mniej, a jednocześnie zarabiać więcej na emisji reklam typu pay per click (PPC)? Choć na to pytanie nie ma jednej prostej odpowiedzi, a proces obniżania kosztów projektu wymaga czasu, cierpliwości i dokładnej analizy gromadzonych danych, warto skorzystać z naszych pięciu rad związanych z optymalizacją kosztów kampanii Google Ads. Wskazówki te przydadzą się zwłaszcza, wtedy, gdy prowadzisz samodzielnie działania reklamowe, a Twój budżet jest ograniczony.
1. Zdefiniuj swój cel i grupę docelową
Kampania Google Ads to doskonałe narzędzie do osiągnięcia konkretnego efektu biznesowego. Twój cel reklamowy musi być jednak dokładnie zdefiniowany, byś mógł wybrać odpowiedni typ (lub podtyp) programu do jego realizacji. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym – wybierz przedsięwzięcie produktowe bądź tekstowe. Zależy Ci na zwiększeniu ruchu w witrynie? Próbujesz zbudować rozpoznawalność nowej marki na rynku? Wypróbuj kampanie displayowe albo wideo. Chciałbyś zebrać zestaw określonych leadów, a może generować bezpośrednie połączenia telefoniczne do swojej firmy? Przetestuj kampanie tekstowe.
W trakcie konfiguracji takiego projektu system Google Ads zapyta Cię o cel Twoich działań, aby dobrać takie ustawienia reklam, które sprawdzą się najlepiej w przypadku Twojej firmy. Pamiętaj, by w każdej kampanii realizować jeden cel reklamowy. Nieodpowiednio dopasowany typ działań może zdecydowanie zmniejszyć liczbę konwersji, a co za tym idzie – zwiększyć koszty.
Poszczególne typy kampanii różnią się modelem rozliczeń. Na przykład emisja kreacji graficznych w projektach displayowych jest zwykle tańsza od emisji reklam tekstowych czy produktowych. Wówczas koszt pozyskania konwersji z działań remarketingowych może być wyższy od kosztu pozyskania konwersji z kampanii produktowej. Wybór odpowiedniego jej rodzaju i kreacji reklamowych jest właśnie dlatego tak ważny (szczególnie w odniesieniu do Twojego budżetu).
Zastanów się, jaki rodzaj kampanii Google Ads najlepiej odpowie na Twoje aktualne potrzeby. Pamiętaj, że odpowiednia struktura konta to jeden z kluczy do sukcesu Twojego projektu. Jeśli jednak dopiero rozpoczynasz pracę z system Google Ads, dlatego nie do końca wiesz, jak to działa – poznaj 5 nieoczywistych porad na start.
Poza wyborem typu działania istotne jest też określenie grupy odbiorców Twoich produktów czy usług. Do każdej realizacji warto dodać wybrane segmenty odbiorców do obserwacji (w zakładce “Odbiorcy”), przeanalizować poszczególne dane, po czym zastanowić się nad skierowaniem reklam wyłącznie do takich klientów, którzy zapewniają Ci największe zyski. Do wybranych segmentów odbiorców możesz także dostosowywać stawki za interakcję z reklamą. Nieodpowiednio zdefiniowana grupa docelowa, jak również niepoprawnie określone segmenty klientów mogą sprawić, że nie tylko nie zauważysz żadnego zysku, ale też nie odnotujesz zwrotu na kampanię Google Ads.
2. Zbieraj dane i regularnie je analizuj
Pilnuj realizacji swoich celów, zbieraj dane i regularnie je analizuj. Przykładowo – prowadząc kampanię nastawioną na sprzedaż, musisz wiedzieć, czy reklamy Google Ads generują transakcje w Twoim sklepie. Jeśli tak – sprawdź produkty cieszące się największą popularnością, z jakich słów kluczowych pochodziły konwersje i z jakimi kosztami się wiązały. Dzięki temu będziesz mógł m.in. wstrzymać nieefektywne frazy albo wykluczyć produkty wiążące się z największymi kosztami, ale nie zapewniające Ci zwrotu z inwestycji.
Koniecznie skonfiguruj śledzenie konwersji na swoim koncie Google Ads, łącząc z nim konto Google Analytics (możesz również zaimportować cele z Google Analytics do śledzenia). Określ, jakie działania powodujące konwersję mają mieć status głównych, a jakie – status działań dodatkowych. Program wykorzysta te dane do optymalizacji ustalania stawek, a także w raportowaniu.
Zaznajom się z opcją “Kolumny” – dzięki temu będziesz mógł wybrać dane do szybkiego wglądu – oraz z zakładką “Statystyki” i “Raporty”. Pamiętaj, że program Google Ads umożliwia łatwe, a przy tym szybkie porównywanie danych liczbowych z wybranego przedziału czasowego. Regularnie monitoruj takie parametry jak średni koszt kliknięcia (śr. CPC), koszt konwersji, wartość konwersji na koszt, współczynnik konwersji, koszt kampanii.
Segmenty danych, które warto na bieżąco kontrolować to między innymi:
- słowa kluczowe lub produkty – sprawdzaj nie tylko słowa kluczowe, ale też produkty przynoszące Ci największe zyski bądź wręcz przeciwnie – najniższe. Wykorzystaj tę wiedzę do optymalizacji swoich działań. Możesz wstrzymać nieefektywne słowa kluczowe czy produkty z wysokim kosztem za kliknięcie, ale nie generujące dla Ciebie przychodu na zadowalającym poziomie;
- wyszukiwane hasła – dzięki raportowi wyszukiwanych haseł możesz wykluczyć nietrafne lub zbyt drogie słowa kluczowe, jak również dodać do zestawu frazy przynoszące Ci największe zyski, a których być może dotychczas nie uwzględniłeś w swojej kampanii. Warto zwrócić uwagę na typ dopasowania słowa kluczowego – średni koszt za kliknięcie dla tej samej frazy może się różnić w zależności od typu dopasowania (fraza w dopasowaniu ścisłym może być tańsza od frazy w dopasowaniu do wyrażenia);
- harmonogram reklam – sprawdź, w jakich godzinach i w jakie dni tygodnia Twoje reklamy najskuteczniej realizują założone przez Ciebie cele. Wstrzymaj ich emisję wtedy, kiedy ruch na stronie jest znikomy. Nie zawsze opcja wyświetlania reklam 24 godziny na dobę jest dobrym rozwiązaniem – zwłaszcza gdy masz ograniczone nakłady na kampanię;
- lokalizacje – dowiedz się, w jakich lokalizacjach emisja Twoich reklam jest najkorzystniejsza. Jeśli prowadzisz działania na terenie całego kraju, zastanów się po analizie tego raportu, czy nie lepiej ograniczyć się do wybranych miast albo województw, by zmaksymalizować zysk;
- urządzenia – jeśli nie notujesz konwersji z tabletów, wstrzymaj emisję reklam na tych urządzeniach i zwiększ budżet dla nośników zapewniających Ci zwrot z inwestycji. Rozważ opcję dostosowania stawek dla niektórych metod kierowania, na przykład na lokalizację czy urządzenie. Dzięki temu będziesz miał większą kontrolę nad tym, gdzie wyświetlana jest Twoja reklama oraz nad kosztami z tym związanymi.
3. Stosuj “Rekomendacje” z systemu Google Ads
Zakładka “Rekomendacje” w panelu Google Ads to zbiór propozycji, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność kampanii, a co za tym idzie – w pełni wykorzystać jej potencjał na podstawie zebranych przez program danych. Dzięki nim dowiesz się między innymi, jak lepiej wykorzystywać budżet, ulepszając stawki, słowa kluczowe i reklamy, a także zobaczysz, jak uzyskiwać lepsze wyniki czy zwiększać skuteczność kampanii.
Strona “Rekomendacje” analizuje skuteczność konta, ustawienia Twoich projektów, ale też trendy w Google tak, by automatycznie generować propozycje zmian, jakie mogą wpłynąć na poprawę Twoich wyników. Warto więc regularnie sprawdzać zakładkę, stosując rekomendacje umożliwiające poprawę skuteczności całej kampanii.
Program może na przykład zalecić Ci zmianę strategii ustalania stawek z CPC ustawionego samodzielnie na maksymalizację liczby konwersji lub na docelowy udział w wyświetleniach (wraz z podaniem sugerowanej stawki i procentowego udziału w wyświetleniach). Może też podać kwotę, o jaką należałoby zwiększyć budżet dzienny, by uzyskać lepsze wyniki (wraz z symulacją liczby kliknięć przez tydzień oraz kosztów z tym związanych). System pokazuje także, jak zmodyfikować teksty bądź zasoby reklamowe, by kampania osiągała lepsze wyniki.
4. Zadbaj o ciekawe kreacje reklamowe
Wczuj się w potrzeby swojego klienta, po czym przygotuj ciekawe kreacje reklamowe, które – dzięki obecności wezwania do działania – skłonią go do podjęcia pożądanej przez Ciebie interakcji (zakup, połączenie telefoniczne, zapis na newsletter itp.). Testuj różne rozwiązania, ponieważ może się okazać, że odmienne kreacje reklamowe tego samego rodzaju (np. zróżnicowane teksty reklamowe) generują inne wyniki. Interakcje z jedną reklamą mogą być tańsze w porównaniu do interakcji z drugą z tego samego zestawu. Dzięki temu będziesz mógł wstrzymać te najdroższe i nieprzynoszące spodziewanych zysków.
Nie wiesz, jak przygotować odpowiednie treści reklamowe? Dowiedz się, jak wygląda dobrze napisany tekst reklamowy. W przypadku reklam graficznych czy wideo zadbaj o interesujący przekaz i atrakcyjną stronę wizualną.
5. Skorzystaj z profesjonalnej pomocy specjalistów Google Ads
Jeśli nie czujesz się pewnie w środowisku reklamowym Google Ads albo nie masz czasu na regularne monitorowanie kampanii ani osiąganych efektów – w końcu czas to pieniądz – nie wahaj się skorzystać z profesjonalnego wsparcia ekspertów z zakresu marketingu internetowego! Zleć certyfikowanym specjalistom z firmy Internet Plus audyt oraz optymalizację swoich działań lub powierz nam przygotowanie projektu dla Twojej marki od podstaw. Pomożemy Ci obniżyć koszty kampanii Google Ads, w pełni wykorzystując jej możliwości.
Wiemy, gdzie uciekają Twoje pieniądze i jak możemy poprawić tę sytuację. W naszej codziennej pracy porównujemy wiele typów danych, ale też stosujemy rozwiązania, dzięki którym nasi klienci nie tracą budżetu na nietrafione interakcje z reklamą. Proponujemy wykluczenie emisji reklam w aplikacjach (co bardzo często zabiera znaczną część budżetu bez efektów w postaci konwersji), wykluczenie emisji reklam w sieci partnerskiej albo wykluczenie emisji reklam w treściach niepasujących do Twojej marki.
Zwracamy uwagę na elementy pozornie niezwiązane z kampanią Google Ads, które jednak okazują się bardzo istotne – np. struktura witryny, a także znajdujące się na niej treści (czynniki te również wpływają na koszty emisji reklam). Wskazujemy obszary do poprawy, byś mógł osiągać lepsze wyniki.
Sprawdź już dziś ofertę Internet Plus w zakresie prowadzenia kampanii Google Ads i dowiedz się, jak nasi specjaliści mogą pomóc Ci w rozwinięciu Twojego biznesu!