Jak odnaleźć się w nowym interfejsie fanpage’a na Facebooku?

Jak odnaleźć się w nowym interfejsie fanpage’a na Facebooku?

Jeśli prowadzisz własny fanpage na Facebooku, może się zdarzyć, że pewnego dnia, gdy go odwiedzisz, nie będziesz w stanie się na nim odnaleźć. Prawdopodobnie będzie to oznaczać, że jesteś kolejną osobą, której strona otrzymała odświeżony wygląd. W pierwszym odruchu w Twojej głowie może pojawić się wiele wątpliwości. Czym różni się nowy interfejs od starego? Jak się w nim odnaleźć? Gdzie znajdują się poszczególne funkcje i jak wprowadzać zmiany na fanpage’u? Bez obaw – na wszystkie te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Nowy wygląd – fanpage jak profil prywatny?

Pierwszą zmianą, która od razu rzuca się w oczy, jest oczywiście nowy wygląd. Fanpage na Facebooku bardzo przypominają teraz prywatne profile użytkowników. Zniknął również przycisk "Lubię to", ale nie jest to powód do zmartwień – nie straciłeś swoich followersów! Jeżeli miałeś więcej osób, które lubiły stronę, niż obserwujących, to wcale nie znaczy, że Twoje zasięgi zostaną ograniczone. Polubienia fanpage’a miały bowiem głównie charakter wizerunkowy – dużo ważniejsi są właśnie obserwatorzy.

Zmiany w opcjach dodawania postów

Zmianą na gorsze dla wielu osób może za to okazać się fakt, że w nowym interfejsie zniknęła opcja planowania publikacji wpisów – teraz można to robić wyłącznie za pomocą Meta Business Suite lub Facebook Creator Studio. Innym utrudnieniem, które wprowadza odświeżony wygląd facebookowych fanpage’ów, jest również ograniczenie możliwości tworzenia karuzeli do postów. Obecnie pozwala na to jedynie skorzystanie z Menedżera reklam i Facebook Ads.

Meta Business Suite

Warto przyjrzeć się też pozytywnym stronom nowych narzędzi. Czy są jakieś plusy dodawania wpisów przez Meta Business Suite? Ciekawą opcją może okazać się pojawianie się w tabeli czasowej sugerowanych dat publikacji postów. Wciąż jest jednak za wcześnie, by ocenić, czy wpisy umieszczane na fanpage’u w proponowanych porach rzeczywiście przekładają się na zasięgi.

Szybki dostęp do statystyk strony

Jednym z najważniejszych narzędzi dla każdego, kto zarządza własnym fanpage’em na Facebooku, są oczywiście statystyki. Masz problem z ich znalezieniem w nowym interfejsie? Teraz, by uzyskać dostęp do kluczowych informacji dotyczących Twojej strony, wystarczy zaledwie kilka kliknięć. Najpierw wybierz ikonę “Zarządzaj” umieszczoną pod zdjęciem tle, a następnie w menu po lewej stronie kliknij “Twoja strona” – i gotowe! Masz przed sobą wszystkie najważniejsze informacje takie jak zasięg posta, aktywność dotycząca wpisu, nowe osoby obserwujące fanpage, komentarze, udostępnienia czy kliknięcia linku.

Przydzielanie roli na fanpage’u

Szczególnie istotną opcją, którą nieco trudniej odnaleźć w nowym interfejsie, jest nadawanie dostępu do strony. W tym celu musisz przede wszystkim przełączyć się na konto służące do zarządzania fanpage’em. Następnie kliknij "Zarządzaj" pod zdjęciem w tle. Kolejny krok to wejście w zakładkę "Dostęp do strony" i kliknięcie “Dodaj nową osobę”. Tam należy już tylko wpisać nazwisko osoby, której chcesz przydzielić określoną rolę i potwierdzić swój wybór.

Co ciekawe, istnieje możliwość przydzielenia uprawnień danej osobie do prowadzenia strony w taki sposób, że otrzyma ona ograniczony dostęp na przykład do narzędzi, w tym Facebook Business Suite czy Creator Studio. Pamiętaj również o tym, że sposób otwierania fanpage także się zmienił. Nie można już przełączać się między stronami w rozwijanym menu – za każdym razem konieczne jest przejście przez pulpit swojego zdjęcia profilowego, a następnie wybranie strony do interakcji.

Utrudnione zarządzanie sklepem na Facebooku

To niestety nie koniec komplikacji wprowadzonych niedawno przez amerykańskiego giganta technologicznego. Dużą wadą nowego interfejsu Facebooka okazuje się bowiem brak możliwości zarządzania zakładką “Sklep” z dowolnego konta, które ma dostęp do fanpage’a. Obecnie tworzenie i prowadzenie sklepu jest możliwe jedynie z poziomu Menedżera Firmy, w dodatku wyłącznie za pomocą profilu wykorzystanego przy jego zakładaniu. Zdecydowanie ogranicza to swobodę w zarządzaniu dla administratora.

Nowy interfejs fanpage’a, czyli zmiana na gorsze?

Czy odświeżony interfejs fanpage’a ma jednak wyłącznie wady utrudniające codzienne korzystanie z niego? Niezupełnie. Podsumowując plusy i minusy nowego wyglądu Facebooka, do niewątpliwych zalet należy bardziej współczesny design, a także więcej przycisków CTA (call to action) w widoku głównym strony: przycisk CTA do wyboru przez użytkownika oraz przyciski „Wyślij wiadomość” i „Obserwuj”.

Niestety trudno jednak nie dojść do wniosku, że nowy wygląd ma zdecydowanie więcej minusów niż plusów. Trzeba do nich zaliczyć na przykład ograniczone opcje zarządzania sklepem, brak podziału zasięgu postów i strony na zasięg organiczny oraz płatny, brak możliwości monitorowania wyników konkurencji w ciągu ostatnich 7 dni, uboższe statystyki wpisów oraz mniej ustawień dotyczących strony. Jako administrator mamy obecnie wyraźnie mniejszy wpływ na wygląd, a także sposób działania naszego fanpage’a.

Czy są to permanentne zmiany? Trudno powiedzieć. Na przestrzeni ostatnich 2 lat Facebook już nie raz zmieniał interfejs, więc nie jest wykluczone, że jeżeli obecne modyfikacje nie przypadną użytkownikom do gustu, Meta wprowadzi kolejne poprawki. Bez względu jednak na to, czy, kiedy i w jakim zakresie pojawią się nowe zmiany, warto skorzystać z pomocy specjalistów z agencji Internet Plus, którzy na bieżąco monitorują wprowadzane usprawnienia, dbając o efektywne zarządzanie profilami w social mediach.