Jak sobie radzić w kryzysie z pomocą instrumentów e-marketingu?

Jak sobie radzić w kryzysie z pomocą instrumentów e-marketingu?

Pandemia koronawirusa całkowicie zmieniła codzienność każdego z nas. Ulice miast opustoszały, a ludzie izolują się w domach, by zapobiec rozprzestrzenianiu choroby zwanej COVID-19. Niestety poza licznymi zachorowaniami trudna sytuacja wpływa negatywnie również na światową gospodarkę. Mnóstwo firm, zwłaszcza z branży gastronomicznej, hotelarskiej czy usługowej, musiało na czas nieokreślony zawiesić działalność, co przynosi przedsiębiorcom ogromne straty. Na szczęście nieocenioną pomocą w tych trudnych chwilach może okazać się marketing internetowy. Przyjrzyjmy się zatem, jak zminimalizować konsekwencje finansowe kwarantanny dzięki narzędziom e-marketingowym.

Obierz kurs na sprzedaż online

W przeciwieństwie do wielu obszarów gospodarki, branża e-commerce odnotowuje znaczne wzrosty sprzedaży, bo skoro nie powinno się wychodzić z domu, to równie dobrze można zrobić zakupy w internecie. To zdecydowanie najważniejszy krok, który musisz podjąć, aby sprawić, że Twój biznes przetrwa kryzys – skoncentrować się na działaniach i aktywności online. Warto zachęcić klientów do korzystania z oferty choćby specjalnymi promocjami czy tak obecnie pożądaną możliwością dostawy do domu. Przeznacz większą niż dotąd część budżetu na rozbudowę i aktualizację sklepu internetowego, a jeśli go nie masz, to najwyższy czas na jego założenie.

Odpowiadaj na potrzeby konsumentów w czasach kryzysu

W prowadzeniu biznesu w internecie zawsze kluczowe jest odpowiadanie na potrzeby użytkowników. W czasie pandemii nabiera to jednak dodatkowego znaczenia. Klienci chętniej korzystają ze sklepów online i nierzadko poszukują produktów lub usług szczególnie przydatnych podczas domowej izolacji. Dlatego zwróć uwagę, które z nich cieszą się większym zainteresowaniem na Twojej stronie. Jeśli masz w swojej ofercie środki czystości, jedzenie, książki albo usługi wykonywane zdalnie, postaw na ich reklamę, zarówno w witrynie, jak i za pomocą Google Ads. Zwłaszcza że przy linkach sponsorowanych możesz zamieścić informację na przykład o bezkontaktowej dostawie pod wskazany adres. Pokaż klientom, że masz to, co pozwoli im przetrwać kryzys – pomoże to także Twojej firmie.

Kobieta pracująca przy komputerach/

Widoczność w wynikach wyszukiwania ważna jak nigdy

W obliczu zmniejszonych przychodów wielu właścicieli firm zastanawia się, czy pozycjonowanie strony nie stało się teraz kwestią drugorzędną. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie, ponieważ rezygnacja z działań SEO może przynieść znacznie więcej szkody niż pożytku. Klienci spędzają teraz dużo więcej czasu w domach, a tym samym w internecie, dlatego prawidłowy wygląd i funkcjonowanie strony pozostaje niezwykle ważne. Wiąże się to zresztą z odpowiadaniem na potrzeby użytkowników, bo skuteczne pozycjonowanie strony pozwoli im łatwiej odnaleźć Twoją witrynę, zwiększy ruch, a w efekcie także sprzedaż. Ponadto trzeba pamiętać, że działania SEO mają charakter długofalowy – rezygnacja z nich wpłynie więc negatywnie na biznes nawet już po zakończeniu pandemii.

Komunikuj się z klientami w social mediach

Ze względu na rozprzestrzenianie się koronawirusa wiele firm było zmuszonych do tymczasowego zawieszenia działalności. Jeśli chcesz przetrwać pandemię, musisz pokazać swoim klientom, że Twój biznes wciąż funkcjonuje, a nie ma na to lepszego sposobu niż media społecznościowe. Aktywne prowadzenie profili na Facebooku, Twitterze czy Instagramie da konsumentom sygnał, że Twoje usługi nadal są dostępne. To również doskonałe miejsce na zareklamowanie oferty choćby za pomocą Facebook Ads. Ponadto, mimo trwającego kryzysu, w social mediach wciąż można kreatywnie budować wizerunek marki, na przykład pokazując użyteczność Twoich produktów w czasie epidemii. Pozwoli to nie tylko na utrzymanie biznesu, lecz także zatrzyma klientów na dłużej.

Praca przy laptopie.

Chcesz przetrwać? Działaj!

Najważniejsze w minimalizowaniu strat podczas kryzysu i utrzymywaniu się na powierzchni jest działanie. Nie zaniedbuj swojej witryny. Dbaj o wartościowe, oryginalne oraz interesujące treści, które sprawią, że klient zostanie na Twojej stronie dłużej, co z kolei zwiększy szansę na dokonanie zakupu. Odpowiednio dopasowane i zaplanowane działania z zakresu content marketingu pozwolą zbudować zaufanie do firmy, które może zaprocentować zarówno teraz, jak i w przyszłości. Podobny efekt przyniesie udostępnienie czatu w witrynie lub danych do kontaktu telefonicznego. W końcu klient nie przyjdzie teraz do sklepu zapytać o towar, należy zatem zadbać o taką możliwość w formie zdalnej. Dobrym pomysłem jest również wyjście z inicjatywą – przykładowo wykorzystanie e-mail marketingu albo częstsze wysyłanie newslettera.

E-marketing szansą dla biznesu

W tym trudnym okresie przedsiębiorcy rwą sobie włosy z głowy, zastanawiając się, czy uda im się utrzymać biznes. Niektórzy mogą sądzić, że w czasie zmniejszonych przychodów nie warto przeznaczać środków na marketing internetowy. W rzeczywistości narzędzia e-marketingu stanowią wielką szansę dla przetrwania firmy. Najważniejsze to nie pozostawać biernym i skupiać się na działaniach online. Konsumenci z konieczności spędzają teraz znacznie więcej czasu w sieci, nie rezygnując z zakupów. Dlatego, jeśli chcesz przebrnąć przez pandemię bez obaw o przyszłość swojego biznesu, przenieś go do internetu. Prędzej czy później kwarantanna się skończy, a dzięki instrumentom e-marketingu wyjdziesz z niej obronną ręką.