Jak sprawdzić, czy strona ma filtr Google i za co można dostać karę?

Jak sprawdzić, czy strona ma filtr Google i za co można dostać karę?

Narzędzie Google Search Console pokazuje drastyczny spadek pozycji Twojej strony na wszystkie słowa kluczowe? A może otrzymałeś powiadomienie o nałożeniu filtra na witrynę wraz z uzasadnieniem przewinienia? Sprawdź, jakich praktyk należy unikać, aby mieć dobre relacje z Google i nie narażać strony na utratę wypracowanych pozycji. Czym skutkuje nałożenie kary? Czy można coś zrobić, by odzyskać zaufanie wyszukiwarki?

Filtr i ban – czym różnią się rodzaje kar od Google?

Filtr można porównać do wyroku ograniczenia wolności, a ban do pozbawienia wolności. Obie kary są surowe, jednak znacząco różnią się dotkliwością oraz tym, jak długo odczuwalne są ich skutki. Działanie filtra polega na tym, że strona ląduje na znacznie niższej pozycji, a do tego rzadziej wyświetla się w wynikach wyszukiwania. W przypadku bana Google całkowicie pomija witrynę, a ruch organiczny spada na niej do zera. Wynika to z tego, że przewinienia właścicieli stron są mniej lub bardziej poważne, dlatego za stosunkowo niewielkie występki grożą łagodniejsze konsekwencje.

Filtry przyznawane są zarówno za działania on-site, jak i off-site, natomiast ban grozi wyłącznie za celowe działania on-site niezgodne z wytycznymi Google oraz szkodzące interesom użytkowników.

Filtr ręczny i algorytmiczny – jakie są różnice?

Filtrem ręcznym nazywamy karę nałożoną przez pracownika działu Search Quality Team w Google. Otrzymanie jej wiąże się z dostępem do informacji o powodach ograniczenia widoczności strony – nie musisz samodzielnie poszukiwać problemu, a na podstawie informacji w Search Console możesz natychmiast przystąpić do naprawy swoich błędów.

W przypadku filtrów algorytmicznych należy samemu zdiagnozować problem, bo właściciel strony nie otrzymuje wiadomości o nałożonej karze i nie wie – o ile nie było to działanie celowe – czym naraził się robotom wyszukiwarki. Po naprawieniu błędów, jeśli diagnoza była trafna, Google powinien automatycznie zdjąć filtr z Twojej strony.

Jak wykryć filtry algorytmiczne albo bany nałożone na stronę?

Jeśli na podstawie drastycznego spadku wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania masz obawy, że na Twoją stronę nałożono filtr albo ban algorytmiczny, musisz samodzielnie sprawdzić, czy wyświetla się ona prawidłowo:

  • jeśli strona została zbanowana, w ogóle nie wyświetla się w wynikach organicznych. Aby to zweryfikować, wpisz w wyszukiwarkę komendę: site:nazwa-domeny.pl. Brak jakichkolwiek wyników może świadczyć o banie, ale też może być następstwem błędu popełnionego przez osobę wprowadzającą zmiany w kodzie (np. wyindeksowania witryny) albo może wynikać z błędu po stronie hostingu;
  • całkowitą utratę widoczności odczytasz również w Google Search Console – wykres pikujący do zera to sygnał, że Google pomija Twoją stronę.

Za co można otrzymać filtr ręczny i algorytmiczny?

Co do zasady kary nakładane są na strony, których właściciele nie stosują się do wytycznych Google. Lista przewinień, za które grozi filtr albo ban (algorytmiczny oraz ręczny), obejmuje takie pozycje jak:

  • duplikacja treści (duplicate content) – kopiowanie tekstów z innych stron,
  • spam w komentarzach, recenzjach, opiniach itp. – dopuszczając użytkowników do tworzenia treści w obrębie witryny, należy je moderować w celu usuwania spamu. W przeciwnym razie stronie grozi kara od Google;
  • nienaturalne, podejrzane linki prowadzące do Twojej strony,
  • nienaturalne linki prowadzące z Twojej strony na inne witryny,
  • bardzo duża ilość treści o słabej jakości,
  • wyświetlanie innych obrazów w wyszukiwarce, a innych na samej stronie,
  • ukrywanie tekstów i upychanie w nich słów kluczowych wbrew dobrym praktykom SEO,
  • nadużywanie linków we frazach w formie nieodmienionej, niepoprawnej językowo (np. adwokat poznań prawo karne),
  • pozyskiwanie linków ze stron niskiej jakości, np. tak zwanych fabryk linków,
  • nielegalna działalność.

Napis Google

Wyjście z filtra Google – czy to możliwe?

W zależności od tego, czy strona otrzymała filtr ręczny, czy algorytmiczny, możemy mieć mniejszy bądź większy problem z odzyskaniem dawnych pozycji:

  • w przypadku otrzymania filtra ręcznego po usunięciu błędów możesz wysłać wniosek o rozpatrzenie poprawek. W ten sposób istnieje możliwość przyspieszenia wyjścia z filtra albo bana;
  • w przypadku filtra lub bana algorytmicznego nie ma możliwości złożenia wniosku o rozpatrzenie dokonanych zmian. Po naprawieniu błędów należy uzbroić się w cierpliwość.

Często zdarza się tak, że po otrzymaniu filtra algorytmicznego nie sposób samodzielnie zdiagnozować źródło problemu, a naruszenie wytycznych nie było celowym działaniem. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalisty SEO, którzy dokładnie przyjrzy się Twojej stronie oraz danym dostępnym w Google Search Console, a następnie dokona niezbędnych zmian.