Jak stworzyć skuteczny landing page?

Jak stworzyć skuteczny landing page?

Landing page to uniwersalne narzędzie, które w zależności od celu, jaki ma realizować dana kampania, pozwala na efektywne generowanie leadów lub sprzedaż usług i produktów. Co zrobić, aby strona docelowa przynosiła pożądane rezultaty? Poniżej kilka porad i przydatnych informacji.

Co to jest landing page i do czego służy

Najprościej mówiąc, landing page to samodzielna strona internetowa zaprojektowana specjalnie na potrzeby kampanii marketingowej. To miejsce, które koncentruje się na promocji określonego produktu lub usługi, stworzone w jednym celu – przekonania użytkownika do działania – rejestracji, próby kontaktu, subskrypcji lub zakupu. Landing page musi przyciągać uwagę odbiorcy i nakłonić go do wykonania czynności zgodnie z 'wezwaniem do działania'.

Przykład landing page.
Źródło.

Myślisz ‘okej, ale po co mi landing page? Przecież mam dobrze funkcjonującą stronę internetową…’? Jeśli tak, to musimy sobie coś wyjaśnić – strona docelowa to nie to samo, co strona powitalna czy strona główna firmy. Strony docelowe mają jeden konkretny cel i istnieją po to, by zwiększyć liczbę konwersji. W przypadku landing page każdy element jest specjalnie zaprojektowany z myślą o stworzeniu logicznej i prostej drogi prowadzącej użytkownika do kliknięcia przycisku lub wypełnienia formularza. Z kolei strona główna to spis treści całej witryny internetowej, główne centrum nawigacyjne, w którym jest wszystko. Jest otwarta i daje odwiedzającym wiele różnych możliwości.

Landing page to strona mająca na celu pozyskiwanie klientów oraz generowanie zapytań ofertowych.

Skuteczny landing page.

Jak stworzyć konwertujący landing page?

Landing page to świetna opcja na zwiększenie współczynnika konwersji kampanii marketingowej i obniżenie kosztów pozyskania potencjalnego klienta. Użytkownik może 'wylądować' na stronie klikając np. w link zamieszony w wiadomość e-mail, łącze umieszczone we wpisie blogowym lub reklamę w mediach społecznościowych.

Landing page.
Źródło.

Jaka powinna być idealna strona docelowa? Przede wszystkim przejrzysta, o prostym designie i bez niepotrzebnych rozpraszaczy. Odbiorca po ‘wylądowaniu’ musi dokładnie wiedzieć, co jest mu oferowane i co ma zrobić, aby to otrzymać. Każda strona docelowa jest wyjątkowa, ale wszystkie posiadają kilka kluczowych elementów, bez których nie uda się skłonić czytelnika do podjęcia określonego działania.

» Chwytliwy nagłówek i podtytuł

Nagłówek powinien wzbudzić zainteresowanie i sprawić, że użytkownik od razu zacznie przewijać stronę w dół w poszukiwaniu informacji. Tworząc go, warto pamiętać o użyciu wartościowych słów zachęcających do działania. Równie ważny jest podtytuł, czyli kontynuacja nagłówka, która dodaje szczegóły i dodatkowo przekonuje czytelnika do dalszego angażowania się w treść.

» Treści wizualne

Cała kreacja musi wyglądać atrakcyjnie i wiarygodne. Landing page to nie miejsce na zwykłe stockowe zdjęcia. Strona docelowa, która konwertuje, musi mieć wysokiej jakości elementy graficzne spójne z wizerunkiem firmy. Warto też zadbać o odpowiednią kolorystykę i wykorzystać psychologię kolorów do zwiększenia skuteczności strony docelowej.

» Wyróżnienie korzyści

Żeby przykuć uwagę użytkownika, najlepiej przedstawić najważniejsze informacje w formie prostych i krótkich zdań. Dobrym rozwiązaniem jest wypunktowanie korzyści (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb klienta) lub wyróżnienie ich np. za pomocą ikon. Treść powinna jasno informować o wartości oferty oraz prowadzić odwiedzającego do wykonania określonego celu.

» Zachęcające Call to action

Przycisk wzywający do działania musi być widoczny i wyróżniać się od tła. Jego treść powinna zachęcać do wykonania konkretnej akcji np. zakupu, dołączenia do wydarzenia, zapisu do newslettera. Button powinien mieć też odpowiednią wielkość dopasowaną zarówno do ekranów komputerów, jak i telefonów.

» Ograniczenie nawigacji

Aby użytkownik był w pełni skoncentrowany na oferowanej zawartości i wypełnieniu formularza, strona docelowa powinna ograniczać liczbę wyjść. Ten cel można uzyskać, pozbawiając ją dodatkowych przycisków nawigacyjnych, które mogłyby zmylić lub rozproszyć odwiedzających. Zasada ‘im mniej, tym lepiej’ bardzo dobrze się tu sprawdza.

» Social proof, czyli dowody społeczne

Aby marka była bardziej wiarygodna i autentyczna na stronie docelowej warto umieścić też opinie, referencje lub loga prestiżowych partnerów i klientów – pomoże to budować zaufanie odbiorcy.

» Testowanie i ulepszanie

Jeśli chcesz czerpać jak najwięcej korzyści z landing page i sprawdzić, co działa najlepiej dla Twojej firmy, nie obejdzie się bez testów. Do porównywania różnych wersji strony służą teksty A/B – dzięki nim można dowiedzieć się, jakie elementy strony są istotne i pomagają uzyskać wzrost konwersji. Testuj umiejscowienie lub kształt przycisków CTA i wybierz lepszą wersję landing page. Śledź kliknięcia i konwersje, zdobywaj cenne informacje o osobach odwiedzających Twoją stronę.

Landing page - przykład.
Źródło.

W jaki sposób można jeszcze zwiększyć skuteczność landing page?

Dobra strona docelowa nie pozostawia miejsca na pytania czytelników – wszelkie zamieszczane na niej treści muszą być krótkie, proste i mówić wszystko, co potencjalny klient powinien wiedzieć, zanim kliknie przycisk Call to action. Korzystaj z języka korzyści i twórz trafne komunikaty, które zachęcą do podjęcia konkretnego działania. Pamiętaj –– adresuj treść do określonej grupy docelowej.

Sposobem na zwiększenie konwersji i wzrost sprzedaży jest też stworzenie limitowanej oferty czasowej lub licznika sugerującego, że liczba produktów jest ograniczona. Użytkownik, który zauważy, że do końca promocji zostało tylko 3 dni, podejmie natychmiastową decyzję i skorzysta z oferty – cel osiągnięty. Pamiętaj jednak, że stosowanie fałszywych liczników jest nieetyczne.

Poza pozyskiwaniem wartościowych leadów warto zadbać też o pozycjonowanie strony. Użyte w treści słowa kluczowe na pewno zwiększą ruch organiczny.

Zadbaj o płynność działania strony i responsywność. Ponad połowa ruchu w sieci odbywa się za pośrednictwem smartfonów, dlatego mobilna wersja landing page to konieczność.

Chcesz pozyskać nowych klientów? Umieść prosty i nieskomplikowany formularz. Pola formularza ogranicz jednak do minimum – każde zbędne okno wydłuża proces wypełniania i negatywnie wpływa na użyteczność strony.

Nie zapomnij o podziękowaniu w formie tekstowej lub video za przekazanie leadu. Każdy użytkownik, który podjął oczekiwaną przez Ciebie akcję, na pewno doceni taki gest. Co więcej, takie działanie zwiększy prawdopodobieństwo dalszej interakcji użytkownika z Twoją marką.

Dobrze przygotowany landing page to szansa na przyciągnięcie uwagi odbiorcy – wykorzystaj ją!