Jak zadbać o skuteczną komunikację marki z pokoleniem Z?

Jak zadbać o skuteczną komunikację marki z pokoleniem Z?

Na rynek pracy wkracza właśnie pokolenie Z, o którym w mediach słyszymy coraz częściej. Kto to taki? To ludzie urodzeni w latach 1996-2015, a więc w roku 2021 mający od 6 do 25 lat – nazywani są oni również generacją multitaskingu, cichym pokoleniem albo post-millenialsami. Osoby należące do pokolenia Z nie znają życia bez swobodnego dostępu do internetu oraz social mediów, ponieważ dorastały w epoce wszechobecnej technologii. Nie pamiętają analogowego świata, ale też nie boją się robić zakupów online ani kształtować swoich opinii na podstawie internetowych treści. Jeśli więc chcesz, by Twoja marka skutecznie się z nimi komunikowała, musisz dobrze ich poznać.

Pokolenie Z.

Wiele bodźców, wiele platform komunikacji

Ze względu na szeroką dostępność różnorodnych mediów pełnych mnóstwa audiowizualnych bodźców czas skupienia przedstawicieli pokolenia Z jest wyraźnie krótszy w porównaniu z osobami urodzonymi przed rokiem 1996. W przypadku przeciętnego post-millenialsa wynosi on bowiem około 8 sekund – wystarczy zatem przepuszczenie treści przez 8-sekundowy filtr, by “zetki” określiły, czy jest ona dla nich interesująca, czy nie. Pokolenie Z codziennie korzysta z wielu portali społecznościowych (co pokazuje wykres zamieszczony poniżej), szybko weryfikując pojawiający się tam content. Jeśli chcesz skutecznie do nich docierać, musisz być obecny w różnych mediach – tam, gdzie bywają też post-millenialsi. Nie ograniczaj się do jednego serwisu, a treści dopasuj do specyfiki konkretnej platformy – YouTube, Instagrama, Facebooka czy TikToka.

Postaw na personalizację

Pokolenie Z wymaga, aby kierowany do niego przekaz zawsze był spersonalizowany. Ponadto “zetki” nie tylko oczekują indywidualnie dobranych treści, lecz także są skłonne zapłacić wyższą cenę za produkty, które będą podkreślać ich odrębność. Należą do nich choćby treningi personalne, spersonalizowane programy żywieniowe dopasowane do konkretnych potrzeb oraz celów czy platformy do słuchania muzyki. “Zetki” są więc wymagającymi klientami – oczekują nowości i chcą być zaskakiwane, ale jednocześnie wybierają produkty odpowiadające na ich jednostkowe, wyjątkowe potrzeby.

Co zmieni w moim życiu Twój produkt?

Tradycyjny marketing polegający na podkreślaniu zalet sprzedawanych produktów i udowadnianiu ich przewagi nad propozycją konkurencji w przypadku pokolenia Z może zupełnie się nie sprawdzić. Konieczna jest więc zmiana podejścia. Zamiast standardowej reklamy pokaż post-millenialsom, jak Twoja oferta udoskonali ich styl życia – przekonaj ich, że jest ona właśnie tym, czego im brakuje. Marki, które rozumieją wartości wyznawane przez “zetki”, mają zdecydowanie większe szanse na przyciągnięcie ich jako klientów. Pokolenie Z chce zobaczyć styl życia, który będzie mogło prowadzić, kupując konkretne produkty. Nie opisuj – pokaż, jak Twoja marka może zmieniać świat i udowodnij, dlaczego warto wybrać właśnie ją.

Docieraj do post-millenialsów dzięki współpracy z mikroinfluencerami

Rola influencerów w codziennym życiu pokolenia Z rośnie z roku na rok, bardzo często wpływając na ich decyzje zakupowe. “Zetki” cenią sobie możliwość nawiązywania względnie bliskich, osobistych relacji ze swoimi idolami z social mediów, co jest łatwiejsze zwłaszcza w przypadku influencerów z nieco mniejszą liczbą obserwujących. Współpraca z nimi może więc okazać się znakomitym pomysłem na przekonanie pokolenia Z do skorzystania z oferty Twojej firmy. “Zetki” znacznie bardziej ufają opiniom rówieśników oraz swoich ulubionych twórców z mediów społecznościowych niż markom.

Przyjaciele robią wspólne zdjęcie telefonem.

Spośród formatów postaw na wideo

Co prawda treści audiowizualne odniosły sukces już wśród starszych pokoleń, ale to generacja Z czerpie z ich konsumowania najwięcej przyjemności, poświęcając na to bardzo dużo czasu. Warto więc wykorzystać ogromną popularność tego formatu i postawić nie tylko na nieco dłuższe filmy w serwisie YouTube, ale również krótkie, efemeryczne treści, które królują zwłaszcza na Snapchacie, TikToku czy Stories na Instagramie. Kilkunastosekundowe wideo pełne efektów, nakładek i muzyki to prawdziwy strzał w dziesiątkę!

Bądź autentyczny! Authenticity is king!

Wiesz już, że pokolenie Z raczej nie przywiązuje wagi do tego, czy Twój produkt jest lepszy od oferty konkurencji ani do listy jego zalet. Można powiedzieć, że post-millenialsi uodpornili się na tradycyjne treści marketingowe – dotyczy to również szeroko rozumianej autentyczności. Co to oznacza? Generacja Z ma obsesję na punkcie wyszukiwania marek, które stawiają na wiarygodny przekaz. Nie wierzą w kolorowe, wyidealizowane reklamy stworzone przy użyciu programów graficznych, chcą za to oglądać treści generowane przez użytkowników podobnych do nich. Ich uwagę przykuwają zdjęcia w miarę naturalne, które nie są poddane całkowitej obróbce.

Jednym z wyznaczników autentyczności marki jest też szybkość jej reakcji na komentarze oraz opinie “zetek”. Pokolenie Z bardzo lubi zwracać na siebie uwagę i wymaga tego samego nie tylko od innych osób, ale również firm. Wsłuchaj się w odzew swoich młodych konsumentów, wejdź z nimi w dialog – poświęcanie uwagi post-millenialsom może bowiem przynieść efekt w postaci zwiększenia ich lojalności wobec Twojej marki.

Czas spędzany w sieci a urządzenia mobilne

Niezwykle istotną kwestią dotyczącą przedstawicieli pokolenia Z jest czas spędzany przez nich w sieci – szacuje się, że “zetki” korzystają z internetu przynajmniej 4 godziny dziennie. Ponadto według raportu Global Web Index z 2019 r. na temat post-millenialsów ta grupa wiekowa zdecydowanie bardziej preferuje wygodę urządzeń mobilnych od używania komputerów osobistych, a nawet laptopów. Smartfony pozwalają im na oglądanie filmów, robienie zakupów online czy korzystanie z social mediów w dowolnym miejscu, o każdej porze. Kluczowe znaczenie ma więc skuteczna optymalizacja nie tylko wersji mobilnej strony internetowej, ale też przygotowywanego contentu. Twoje treści muszą wyglądać doskonale na smartfonach “zetek”, w przeciwnym razie zainteresowanie młodych klientów może bardzo szybko zniknąć.

Mężczyzna trzyma telefon w ręku.

Indywidualizm, autentyczność i personalizacja – to kluczowe kwestie, na których musisz się skupić, przygotowując strategię marketingową skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z. Komunikacja z post-millenialsami powinna pokazywać, że mogą oni podążać własną, wybraną przez siebie drogą, a Twoja marka będzie im w niej towarzyszyć. Prawdziwi ludzie, szczere opinie i autentyczne doświadczenia – właśnie tego generacja Z oczekuje od firm, a więc także od Ciebie.