Jak zdobyć zaangażowanych fanów na Facebooku?

Jak zdobyć zaangażowanych fanów na Facebooku?

Właśnie otwierasz nowy biznes. Wiesz już, że jednym z kluczowych elementów budowania własnej marki jest zaistnienie w mediach społecznościowych, dlatego bez wahania zakładasz fanpage na Facebooku. Nadajesz mu nazwę, uzupełniasz informacje o firmie, tworzysz spójną identyfikację wizualną i zabierasz się za publikację pierwszego posta. Tylko dla kogo?

Dziś skupimy się na kwestii niezbędnej do tego, aby odnieść sukces w mediach społecznościowych, czyli na zdobyciu nowych, zaangażowanych fanów. Nawet najlepsze, najciekawsze posty nie przyniosą bowiem pożądanego skutku, jeśli nie masz dla nich odbiorców. Jak ożywić firmowy fanpage i przyciągnąć do niego nowych obserwujących? Jakie działania możesz podjąć? Spieszymy z pomocą!

Po co nam fani w social mediach?

Czy słyszałeś kiedyś o społecznym dowodzie słuszności? To zasada, według której człowiek, nie wiedząc, jaka decyzja jest właściwa, podejmuje ją (lub przyjmuje poglądy) w taki sam sposób, jak większość grupy. Jaki ma to związek z fanami w social mediach? Część osób poszukuje poparcia dla swoich wyborów w mediach społecznościowych. Widząc na Facebooku dwie firmy z prawie identycznym asortymentem, chętniej wybierzesz tę mającą 10 tysięcy fanów czy tę, która ma ich dwustu? Oczywiście większość z nas postawi na popularniejszą markę. Chociaż należy pamiętać, że liczba polubień profilu wcale nie musi odzwierciedlać jakości produktu, to zapewni Ci ona przewagę na starcie.

Social media.

Publikowane posty muszą być skierowane do kogoś – to oczywiste. Nie trzeba mieć jednak tysięcy fanów, czasem wystarczy mniejsza, ale za to bardzo zaangażowana grupa – czas do niej dotrzeć! Aby Twoje działania w social mediach nie trafiały w próżnię, zastosuj kilka sposobów zdobywania obserwujących. Istnieją dwie podstawowe drogi: pozyskiwanie za pomocą płatnej reklamy albo szeregu darmowych działań. Naszym zdaniem największy sukces możesz osiągnąć, łącząc obie metody, ale przyjrzyjmy się, co dokładnie kryje się za każdą z nich.

Jak zdobyć fanów za darmo?

Zacznijmy od działań, za które nie zapłacisz ani złotówki, ale będą one wymagały od Ciebie większego zaangażowania:

1. Zaproś swoich znajomych.

Zapewne zadajesz sobie pytanie, czy znajomy może być Twoim potencjalnym klientem? Niekoniecznie, ale z pewnością zwiększy on zasięg publikowanych postów. Osoby, które znasz, a także ich znajomi, mogą stać się odbiorcami przygotowywanych przez Ciebie treści. Pamiętaj, że im więcej polubień, komentarzy i udostępnień, tym większe masz zasięgi. Warto rozważyć tę opcję na samym początku Twoich działań.

2. Poinformuj klientów osobiście o stronie na Facebooku.

To niezwykle prosty krok, a jednak często zapomina się o jego wykonaniu. Masz już stałych klientów? Koniecznie zaproś ich na swój fanpage! Wspomnij o social mediach w stopce maila, roześlij newsletter, umieść kod QR w dostępnym miejscu albo dodaj informację o profilach społecznościowych na wizytówce, ulotce czy plakacie.

3. Udzielaj się w grupach na Facebooku.

Dołącz do kilku ciekawych grup o podobnej tematyce do Twojego fanpage’a – warto udzielać się w miejscach, które gromadzą potencjalnych klientów. Zamiast bardzo bezpośredniej reklamy postaw na podzielenie się ciekawymi treściami, czymś, co może zachęcić osoby z grupy do odwiedzenia Twojego profilu. Takie działania muszą być jednak przemyślane, abyś nie został odebrany negatywnie.

4. Dodaj przyciski społecznościowe na stronie internetowej.

Masz własną stronę internetową? Jeśli tak, koniecznie zamieść na niej odnośniki do swoich mediów społecznościowych, aby szybko skierować odwiedzających ją użytkowników na Twoje profile.

5. Zaproś do polubienia profilu.

Pod Twoimi postami pojawiły się reakcje? Pamiętaj, że każdą osobę, która polubiła opublikowany przez Ciebie wpis, możesz zaprosić do grona swoich fanów. Wystarczy, że pod danym postem klikniesz ikonkę z reakcjami – zobaczysz wtedy listę osób, które na niego zareagowały. Kliknij przycisk “Zaproś” przy nazwach użytkowników niebędących fanami strony, by wysłać im zaproszenie do jej polubienia.

6. Komentuj jako fanpage.

Kolejną metodą na zdobycie fanów jest zaangażowanie się w działania innych marek. Zostawienie komentarza pod postem jednej z nich może przyciągnąć uwagę również do Twojej. Oczywiście istotny jest sam sposób komentowania. Jeśli będziesz dzielić się ciekawymi spostrzeżeniami i publikować merytoryczne treści, masz szansę na zbudowanie wizerunku eksperta w branży oraz pozyskanie nowych fanów. Komentowany fanpage powinien mieć także coś wspólnego z Twoją marką np. jeśli prowadzisz siłownię, możesz spróbować nawiązać współpracę z trenerem personalnym i postawić na wzajemną promocję.

7. Zorganizuj konkurs.

Udało Ci się już zebrać pewną grupę obserwujących, ale sądzisz, że nadal jest ich zbyt mało? Zorganizuj konkurs na Facebooku, który zaangażuje fanów, a jednocześnie przyciągnie do strony nowe osoby.

Facebook - skuteczna strategia biznesowa.

Pozyskiwanie obserwujących za pomocą płatnej reklamy

Mamy wielką nadzieję, że nikt już nie decyduje się na kupowanie polubień – tysiąc nowych, fałszywych fanów w godzinę może wyrządzić jedynie szkody na Twoim profilu. Jest to tylko nic nieznacząca liczba, za którą nie kryją się zaangażowani odbiorcy. To z kolei może doprowadzić do postrzegania Twoich treści przez algorytm Facebooka jako nieatrakcyjne. Jeżeli udało Ci się organicznie pozyskać liczną grupę obserwujących, a teraz chcesz zainwestować w płatną reklamę, lepiej wykorzystaj legalny sposób, który jest szybki i bardzo skuteczny.

Postaw na Facebook Ads

Jedynym legalnym i rekomendowanym sposobem na płatne zdobycie fanów jest kampania reklamowa Facebook Ads. Zdecydowanym plusem tego rozwiązania pozostaje szybkość pozyskiwania obserwujących – odpowiednio przygotowana oraz stargetowana reklama może przynieść bardzo dobre efekty w krótkim czasie. Najważniejszą rzeczą, o której musisz pamiętać, jest określenie grupy docelowej. Najpierw spójrz na zakładkę „Statystyki” na Facebooku, gdzie możesz przyjrzeć się temu, kto polubił stronę – zwróć uwagę zwłaszcza na dane dotyczące demografii. Dokładnie przeanalizuj, kim są Twoi klienci i kierując się ich wiekiem, lokalizacją, zachowaniami oraz zainteresowaniami, utwórz swoją grupę odbiorców.

Facebook - jak zdobyć nowych fanów.

Co istotne, reklama na Facebooku z dużym prawdopodobieństwem przyniesie fana zaangażowanego. Takiego, który ją zobaczył, wstępnie zapoznał się z działalnością i świadomie polubił Twój fanpage. Zadbaj więc o to, aby reklama na polubienia profilu przyciągała uwagę ciekawą kreacją graficzną oraz zawierała krótki tekst wyjaśniający, czym zajmuje się firma, a także przedstawiający, co interesującego masz do zaoferowania. Pokaż, co wyróżnia Cię spośród konkurencji.

Zdobywanie polubień jako jeden z elementów skutecznej strategii biznesowej

Nasze porady zdecydowanie powinny wystarczyć na początku Twojej działalności na Facebooku. Pamiętaj, że liczba polubień to tylko jeden z istotnych elementów – zanim rozpoczniesz działania, określ swoje cele biznesowe, a także zbuduj strategię obecności w mediach społecznościowych. Następnie zadbaj o wartościowe, angażujące treści, a fani chętniej i częściej będą wchodzić w interakcje z Twoją firmą. Powodzenia!