Kampania Google Ads - 5 (nieoczywistych) rad na start

Kampania Google Ads - 5 (nieoczywistych) rad na start

Od pewnego czasu we własnym zakresie prowadzisz kampanię Google Ads, ale nie zauważasz zwiększonego zainteresowania oferowanymi usługami lub wzrostu sprzedaży? Chciałbyś samodzielnie prowadzić kampanię tak zwanych linków sponsorowanych, ale obawiasz się braku zwrotu poniesionych nakładów finansowych? Jesteś początkującym marketerem i chciałbyś poszerzyć swoją wiedzę na temat efektywnej konfiguracji kampanii Google Ads? A może po prostu szukasz wartościowych wskazówek na początek swojej przygody z systemem reklamowym Google? Jeśli na choć jedno pytanie odpowiedziałeś twierdząco, mamy dla Ciebie kilka rad, dzięki którym zwiększysz swoje szanse na sukces w samodzielnym prowadzeniu kampanii Google Ads! Tym razem mniej skupimy się na aspektach technicznych dotyczących konfiguracji kampanii, a poświęcimy więcej uwagi istotnym kwestiom, o których na starcie często się zapomina.

Google Ads to system, który pozwala na wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych lub wideo w globalnej wyszukiwarce internetowej amerykańskiego giganta z Mountain View, w sieciach partnerskich stowarzyszonych z Google oraz na platformie YouTube – możliwości dla reklamodawców są więc bardzo duże. Co zrobić, żeby móc jak najlepiej je wykorzystać? Poznaj pięć naszych rad na start, które wcale nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać!

1. Cel, nie budżet

Wbrew obiegowej opinii, sukces kampanii Google Ads nie zależy w głównej mierze od wysokości budżetu, jaki możemy przeznaczyć na emisję reklam. Jest on oczywiście istotny, ale przecież nie sztuką jest wydać pieniądze – sztuką jest wydać je mądrze, czyli w taki sposób, aby przyniosły jeszcze większe pieniądze. Dobór odpowiedniej strategii na starcie jest o wiele ważniejszy niż kwota widniejąca w pierwszym przelewie na konto reklamowe. Mówiąc krótko: musisz mieć jasno określony cel! Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez reklamy Google Ads. Czy to będzie zwiększenie ruchu na stronie? A może uzyskanie większej liczby konwersji w sklepie internetowym? Może zależy Ci na tym, aby potencjalni klienci nawiązali z Tobą kontakt telefoniczny, bezpośrednio pod wpływem przekazu reklamowego? Może chcesz wypromować aplikację, wyświetlać swoje produkty w sieci Zakupy Google lub po prostu zwiększyć świadomość istnienia Twojej marki? Pamiętaj, aby w ramach pojedynczej kampanii realizować tylko jeden cel reklamowy, co nie tylko ułatwi Ci kontrolę skuteczności prowadzonych działań, ale i pozytywnie wpłynie na ocenę wyniku jakości kreacji reklamowych przez system Google Ads.

Masz ograniczone środki na prowadzenie kampanii? Nie jesteś z góry skazany na porażkę! Przeczytaj uwagi naszego specjalisty na temat niskiego budżetu reklamowego w kampanii Google Ads!

2. Myśl jak klient

Jeśli wiesz już, jakie efekty biznesowe chcesz uzyskać dzięki kampanii Google Ads, pora zastanowić się, w jaki sposób najlepiej je osiągnąć. Choć znasz swoją branżę jak własną kieszeń, przy reklamowaniu usług lub produktów za pośrednictwem Google Ads musisz myśleć nie jak sprzedawca, ale przede wszystkim jak klient. Twoja reklama powinna w jak największym stopniu odpowiadać na jego potrzeby, by zachęcić go do podjęcia pożądanych przez Ciebie decyzji. Spróbuj te potrzeby jak najdokładniej określić. Zastanów się też, kto tak naprawdę jest Twoim wymarzonym klientem, gdzie w internecie, kiedy i w jaki sposób mógłby szukać Twojej oferty – nie chcesz przecież trafić z reklamą do przypadkowych osób. Im precyzyjniej określisz swoją grupę docelową i im dokładniej ją scharakteryzujesz, tym lepiej dopasujesz do niej przekaz reklamowy; postaraj się w nim uwypuklić te cechy, które z punktu widzenia Twojego klienta są najistotniejsze i które upewnią go, że to właśnie z Twojej oferty powinien skorzystać. Do każdej wyselekcjonowanej grupy klientów kieruj zindywidualizowane reklamy. Nie mów też o produkcie czy usłudze w sposób skomplikowany – klienci w internecie zwykle oczekują prostych, szybkich rozwiązań w celu zaspokojenia swoich potrzeb.

Przy modelowaniu działań reklamowych w sieci nie zapominaj, że zachowania klientów w internecie i poza nim mogą się różnić – na przykład w sklepie stacjonarnym możesz notować największy ruch w godzinach porannych czy przedpołudniowych, a sklep online może być najczęściej odwiedzany przez użytkowników w godzinach wieczornych. Mając tę wiedzę, możesz ograniczyć emisję reklam Google Ads do wybranych godzin (choć oczywiście opcji targetowania jest znacznie więcej).

Kampania w sieci

3. Sprawdź, jak to robi konkurencja

Czy kiedykolwiek myślałeś o konkurencji nie w kontekście rywalizacji, ale inspiracji? Od swoich rynkowych rywali możesz się wiele nauczyć! Sprawdź, czy Twoi konkurenci korzystają z Google Ads, a jeśli tak – w jaki sposób. Wpisz w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe związane z Twoją działalnością i zobacz, jakie wyniki sponsorowane otrzymasz. Odwiedź znane Ci strony konkurencji i obserwuj, czy w trakcie przeglądania innych witryn będą śledzić Cię reklamy remarketingowe. Wybadaj, czy konkurenci reklamują swoje usługi lub produkty tylko w sieci wyszukiwania, czyli poprzez reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google lub w witrynach partnerskich, czy również postawili na reklamy graficzne w sieci reklamowej bądź na kampanie produktowe – a może korzystają jedynie z pozycjonowania? Przyjrzyj się dostępnym reklamom tekstowym i graficznym. Jakie frazy kluczowe zostały w nich użyte? Jakie cechy oferty zostały uwypuklone? Czy zastosowano w nich rozszerzenia reklam w postaci np. dodatkowych linków do podstron albo numeru telefonu?

Gdy już przeanalizujesz działania konkurencji, masz dwa wyjścia – działać w podobny sposób lub wyróżnić się z tłumu, by to właśnie Twoja kreacja zachęciła użytkownika do podjęcia oczekiwanego przez Ciebie działania. Zastanów się, która reklama skuteczniej do Ciebie przemawia: czy taka, w której poinformowano o darmowej dostawie w 48 godzin, czy taka, w której o takim beneficie w ogóle nie wspomniano? Słabe strony kampanii Twoich konkurentów w postaci zbyt ogólnych tekstów reklamowych, braku dodatkowych rozszerzeń czy niskiej jakości kreacji graficznych to dla Ciebie ogromna szansa do wykorzystania!

Do monitoringu działań konkurencji w sieci możesz też użyć częściowo płatnych narzędzi w rodzaju Similarweb, Semstorm czy Sotrender.

4. Spójrz krytycznie na swoją stronę www

Wiele osób – szczególnie na początku swojej samodzielnej przygody z Google Ads – bagatelizuje wpływ strony internetowej na efektywność kampanii. A przecież trafność strony docelowej (lub stron docelowych) to jeden z trzech elementów wyniku jakości, jednego z najważniejszych markerów oceny reklam w Google Ads. Warto zadbać o to, by był jak najwyższy, dzięki czemu zwiększamy szansę na emisję reklam na wyższych pozycjach i za niższe stawki.

Pamiętaj, że strona docelowa, na której znajdzie się użytkownik po kliknięciu w Twoją reklamę, musi być dla niego użyteczna. Innymi słowy: musi zawierać przydatne informacje, nawiązujące do wyszukiwania lub współgrające z tekstem na wyświetlanej w sieci reklamowej grafice; dodatkowo powinna być także czytelna oraz łatwa w nawigacji. Użytkownik, który na stronie docelowej nie znajdzie oczekiwanych informacji, z pewnością szybko ją opuści. Opuści ją również, jeśli strona będzie się zbyt długo wczytywać, nie będzie przejrzysta lub znalezienie dodatkowych danych (np. kontaktowych) sprawi mu trudność. Zadbaj o to, by kierować użytkownika na właściwą stronę docelową i by umieszczone na niej treści były oryginalne oraz trafne. Jeśli jednocześnie prowadzisz myjnię samochodową i serwis opon, a obie usługi masz opisane na oddzielnych podstronach, w grupie reklam związanej z wulkanizacją na koncie Google Ads nie kieruj użytkownika na stronę główną czy na podstronę związaną z myjnią. Przenieś użytkownika od razu na stronę prezentującą Twój serwis opon.

Spójrz krytycznie na całą swoją stronę internetową. Zadbaj o przydatne treści, zawierające słowa kluczowe stosowane w kampanii, a także o odpowiedni podział na podstrony, dzięki czemu będziesz mógł ustawić rozszerzenia linków do podstron na poziomie kampanii lub grupy reklam, zwiększając widoczność reklamy w wyszukiwarce. Sprawdź, czy Twoja strona jest responsywna, czyli wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, dodatkowo skontroluj, czy cały proces zakupowy jest prosty i przyjazny dla użytkownika.

Ocenę wybranej strony docelowej możesz sprawdzić w panelu Google Ads w kolumnie „Jakość strony docelowej”.

5. Nie bój się i działaj!

Nie martw się – nikt nie rodzi się ekspertem w danej dziedzinie! Podobnie jest z prowadzeniem kampanii Google Ads. Początki mogą wydawać się trudne, ale z każdą kolejną kampanią zyskasz więcej pewności siebie i poprawisz efekty swoich działań! Testuj różne rozwiązania i znajdź czas na regularną optymalizację kampanii. Zmieniaj słowa kluczowe i ich dopasowania, dodawaj wykluczające frazy, a także modyfikuj teksty reklamowe, by znaleźć te najskuteczniejsze. Przeanalizuj wyniki kampanii przy różnych opcjach kierowania (czasami łatwiej osiągniesz swoje cele, kierując reklamę tylko na konkretne miasto zamiast na całe województwo lub na urządzenia mobilne zamiast na komputery stacjonarne). Zmieniaj również stawki i sprawdź, jak wpłynie to na pozycję reklamy. Popraw funkcjonalność stron docelowych. Porównuj efekty kampanii w różnych sieciach reklamowych!

Laptop na biurku

Nie bój się podejmować nowych działań związanych z Twoją kampanią Google Ads. W internecie – na przykład na YouTube – znajdziesz mnóstwo rzetelnych materiałów, które krok po kroku pokażą Ci, jak skonfigurować konto Google Ads, jak zbudować pierwszą kampanię i jak ją optymalizować. Możesz również skorzystać z oficjalnego przewodnika Google po systemie Google Ads. Jeśli jednak mimo powyższych rad na start obsługa kampanii Google Ads wydaje Ci się zbyt skomplikowana, nie masz na nią czasu lub nie wiesz, jak w pełni wykorzystać jej potencjał, zwróć się o pomoc do specjalistów! Eksperci Internet Plus z przyjemnością poprowadzą dla Twojego biznesu kampanię produktową, wideo, remarketingową, w sieci wyszukiwania bądź w sieci reklamowej, odkrywając przed Tobą całe spektrum możliwości, jakie oferuje Google Ads!