Jako przedsiębiorca jeszcze nigdy nie zetknąłeś się z Twitterem? Zupełnie nie wiesz, jak działa ta część świata mediów społecznościowych, co i w jaki sposób publikować ani czy w ogóle warto angażować się w prowadzenie profilu firmowego w tym portalu? W naszym poradniku znajdziesz odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.
Czym jest Twitter i jak działa?
Zacznijmy od początku, czyli od tego, czym w ogóle jest Twitter, a także co go charakteryzuje. To portal społecznościowy udostępniający usługę mikroblogowania, a więc publikowania krótkich wpisów, który powstał w 2006 roku. Można z niego korzystać z poziomu komputera oraz przez aplikację mobilną; jest on dostępny również w języku polskim. Twitterem chętnie posługują się nie tylko indywidualni użytkownicy czy przedsiębiorcy, ale też osoby publiczne, celebryci, politycy, publicyści i dziennikarze. Swoje oficjalne konta prowadzą nawet instytucje państwowe.
Warto zaznaczyć, że osoby niezarejestrowane w serwisie mogą wyłącznie wyświetlać profile, a tylko zarejestrowani użytkownicy mają pełny dostęp do możliwości, jakie daje Twitter. Do nich należy zaś prowadzenie własnego konta, obserwowanie innych, komentowanie, “lajkowanie” czy udostępnianie postów.
W świecie tweetów i hasztagów, czyli krótki słowniczek twitterowy
Zanim założysz na Twitterze konto dla swojej firmy, warto zapoznać się z podstawową terminologią. Znajomość zwrotów używanych w serwisie na co dzień z pewnością ułatwi Ci korzystanie z niego oraz komunikowanie się z innymi. Wśród najpopularniejszych terminów, którymi posługują się użytkownicy Twittera, można wymienić:
● tweet (czyt. tłit) – to krótka wiadomość tekstowa (max. 280 znaków), zwana również postem, którą można zamieścić na swoim profilu. Angielskie słowo tweet znaczy “ćwierkać”, a w języku polskim funkcjonuje już określenie “tweetować”, czyli pisać na Twitterze;
● retweet – oznacza udostępnienie czyjegoś tweeta na swoim profilu,
● tag lub hasztag – znak # postawiony bezpośrednio przed słowem (bez spacji pomiędzy nimi) sprawia, że staje się ono hasztagiem. Pozwala to na grupowanie postów o danej tematyce zamieszczanych przez różne konta;
● @ – użyte bezpośrednio przed nazwą użytkownika umożliwia oznaczenie tej osoby, co jest zwykle stosowane w bezpośrednich odpowiedziach na posty,
● follow – oznacza obserwowanie profilu, a followersi to osoby obserwujące.
Od czego zacząć i jak prowadzić profil
Po zarejestrowaniu się na Twitterze powinieneś uzupełnić swój profil o informacje dotyczące firmy: jej krótki opis, adres strony internetowej i miejsce prowadzenia działalności, a także oczywiście zadbać o szatę graficzną, czyli zdjęcie profilowe (firmowe logo) oraz grafikę nagłówka. Następnie możesz przejść do najważniejszego kroku – publikowania wartościowych treści dotyczących Twojego biznesu. W zależności od branży, w jakiej działasz, mogą to być na przykład informacje o usługach, nowościach czy promocjach, najnowsze realizacje, pozytywne opinie i referencje, ogłoszenia o pracę, aktualności z życia firmy “od kuchni” albo komunikaty o nawiązaniu współpracy. Do każdego tweeta warto dodać zdjęcie lub grafikę, wideo bądź gifa, które wizualnie przyciągną uwagę, jak również tematyczne hasztagi. Możesz też udostępniać informacje branżowe czy ciekawe posty współpracujących z Tobą firm.
Jak zwiększyć popularność firmowego profilu na Twitterze
Każdy chce mieć wielu obserwatorów – należy jednak pamiętać o tym, że budowanie konta na Twitterze ze sporą grupą obserwujących jest czasochłonne i dość trudne. Co warto więc zrobić, by skutecznie zwiększyć grono followersów firmowego profilu?
● dodaj przyciski społecznościowe na stronie internetowej swojej firmy – dzięki temu osoby, które odwiedzą Twoją witrynę, będą wiedziały, że jesteś aktywny także w social mediach,
● umieść informację o profilach społecznościowych na różnych materiałach firmowych takich jak ulotki, plakaty, wizytówki, gadżety, stopka maila, witryna biura czy sklepu,
● używaj hasztagów – to pomoże osobom interesującym się danym tematem trafić na Twój profil,
● obserwuj konta, które mogą być zainteresowane prowadzoną przez Ciebie działalnością, komentuj, bierz udział w konstruktywnych dyskusjach oraz udostępniaj ciekawe treści związane tematycznie z Twoją branżą,
● obserwuj profile firm, z którymi współpracujesz i poproś je, by one również obserwowały Twoje konto,
● regularnie i stosunkowo często zamieszczaj nowe, ciekawe posty – krótko mówiąc, daj ludziom powód do obserwowania profilu prowadzonej przez Ciebie firmy.
Twitter to zatem świetna platforma do promowania biznesu. Pamiętaj, by być aktywnym, publikować ciekawe treści oraz uzbroić się w cierpliwość, a z czasem bez wątpienia osiągniesz sukces w “ćwierkaniu”!