Migracja strony WWW lub sklepu internetowego to bardzo ważny proces, którego przeprowadzanie może wynikać zarówno z przyczyn technicznych, jak i wizerunkowych. Niezależnie jednak od powodu, jego poprawne, przemyślane, odpowiednio zaplanowane wykonanie ma ogromne znaczenie dla uniknięcia wielu potencjalnych problemów oraz utraty ruchu, który wypracowaliśmy. Jakie są najczęstsze przyczyny przeprowadzania migracji strony, jak zaplanować poszczególne kroki w jej ramach i jak prawidłowo je wykonać?
Rodzaje i przyczyny przeprowadzania migracji
Migrację strony da się podzielić na kilka kategorii, zależnie od zakresu działań oraz celu, jaki chcemy osiągnąć za jej pomocą. Przyczyny przenoszenia witryny bywają zaś różnorodne i przynoszą odmienne rezultaty. Możemy zatem wydzielić rodzaje migracji dotyczące następujących obszarów:
- Serwer, czyli zmiany w zakresie samego hostingu. Najczęściej jest to przeniesienie strony na inny hosting. Celem takiego działania może być jego zmiana na szybszy, oferujący lepsze parametry techniczne, co przełoży się na szybkość funkcjonowania strony i ostatecznie będzie stanowić zauważalną poprawę dla użytkowników. Ten rodzaj migracji często okazuje się najprostszy w wykonaniu. Na początku przenosimy pliki oraz bazy danych na nowy serwer, testujemy na nim stronę i jeśli wszystko działa prawidłowo, przekierowujemy na niego nasza docelową domenę.
- Domena. Jest to kolejny popularny powód migracji, który może wynikać np. ze zmiany nazwy firmy albo innej sytuacji przyczyniającej się do konieczności zmiany nazwy domeny. Mimo że ten typ migracji może wydawać się prosty, w rzeczywistości jest bardzo wymagający i przeprowadzony w nieodpowiedni sposób może spowodować znaczne spadki widoczności strony w wyszukiwarce. To z kolei bezpośrednio przełoży się na ruch na nią pozyskiwany. Najważniejszymi elementami, na które warto zwrócić uwagę, będą przekierowania 301, linki do naszej strony oraz ponowna konfiguracja narzędzi analitycznych.
- CMS. Zmiana systemu, na jakim działa strona, to również trudny proces, wymagający technicznego przygotowania i przemyślanych działań. Celem takiej migracji najczęściej bywa rozbudowa funkcjonalności witryny, przyśpieszenie jej działania, ułatwienie utrzymania lub rozbudowy itd. Korzystanie z najnowszych wersji systemów ma też pozytywny wpływ na bezpieczeństwo strony. Elementy takie jak m.in. struktura adresów URL czy zapewnienie odpowiednich przekierowań 301 należą do najważniejszych kwestii, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.
- Zmiany wizualne/rebranding/nowy motyw. Zmiany wizualne na stronie także można rozpatrywać w kategoriach migracji. W tym przypadku nie korzystamy z żadnych z wymienionych wyżej rozwiązań, bo nie zmieniamy serwera, domeny ani systemu CMS, co nie oznacza, że proces ten nie wymaga przygotowania czy sprawnego wdrożenia. Nowy motyw czasami niesie ze sobą takie zagrożenia jak zmiany w strukturach treści, czyli nagłówkach H1, H2, H3. Może również wpłynąć na szybkość działania strony i na doświadczenia użytkowników.
Jakie korzyści można osiągnąć dzięki migracji?
Znając najpowszechniejsze rodzaje migracji oraz ich przyczyny, da się zauważyć, że może ona przynieść wiele pozytywnych efektów dla naszej strony, takich jak:
- poprawa szybkości działania strony – szybciej działająca witryna to efekt pożądany zarówno przez użytkowników, jak i roboty wyszukiwarki. Nikt z nas nie lubi długo czekać na wczytanie się strony, a algorytmy Google mogą przez to nisko ją oceniać, co wpływa negatywnie na jej pozycjonowanie;
- zwiększenie bezpieczeństwa serwisu – modernizacja strony nierzadko daje dostęp do takich elementów jak np. certyfikat SSL, który zapewnia szyfrowane połączenie. Stanowi ona też sposób na zabezpieczenie się przed złośliwymi botami czy minimalizowanie ryzyka awarii lub nieprawidłowego działania;
- zapewnienie dodatkowych funkcjonalności – współczesne strony zawierają nie tylko statyczne treści czy zdjęcia, ale często również interaktywne elementy, które potrzebują do działania odpowiednich technologii, osiągalnych właśnie za sprawą migracji na nowocześniejszy serwer bądź CMS,
- optymalizacja pod względem UI i UX – dzięki lepszemu zrozumieniu intencji użytkowników możemy wprowadzać zmiany na stronie ułatwiające korzystanie z niej i poprawiające doświadczenia związane z jej obsługą.
Nieprawidłowa migracja – zagrożenia i trudności
Migracja strony może przynieść liczne korzyści, usprawniające jej funkcjonowanie na poziomie technicznym, a także poprawiające doświadczenia użytkowników. Jednakże wiąże się ona również z wieloma zagrożeniami, które bez odpowiedniego przygotowania mogą mieć bardzo poważne, negatywne skutki. Wśród nich warto wymienić takie problemy jak:
- utrata pozycji w wynikach wyszukiwania – niepoprawnie przeprowadzona migracja może mieć bardzo duży wpływ na widoczność strony, co bezpośrednio przekłada się na ruch użytkowników w jej obrębie. Za główne problemy możemy uznać tutaj braki w opracowaniu takich kwestii jak przeniesienie optymalizacji SEO czy ustawienie przekierowań 301;
- problemy z działaniem strony – nieprawidłowa migracja może powodować kłopoty z działaniem naszej strony w postaci np. niedziałających funkcji albo niepoprawnego wyświetlania elementów. Z tego powodu bardzo ważne jest dokładne jej przetestowanie przed publikacją;
- utrata danych – w szczególnych przypadkach w trakcie migracji możemy celowo lub przypadkowo doprowadzić do utraty części danych, od brakujących grafik po usunięte funkcjonalności,
- zablokowanie robotów indeksujących Google – to częsty błąd występujący zwłaszcza po migracji na nową domenę. Wersje testowe stron często są blokowane przed algorytmami Google, aby uniknąć duplikacji przed oficjalnym wdrożeniem nowej wersji i wyłączeniem starej. Zdarza się, że informatycy zapominają ściągnąć tę blokadę po publikacji witryny, co prowadzi do drastycznego spadku widoczności w wyszukiwarce Google.
Przebieg procesu migracji
Proces migracji powinien być dokładnie przemyślany i wykonany zgodnie z założonym planem. Tylko wtedy możliwe jest uniknięcie większości błędów, dzięki czemu przeniesienie strony będzie szybkie i bezpieczne. Plan taki powinniśmy przygotowywać indywidualnie dla każdego przypadku z uwzględnieniem celu migracji. Warto zatem opisać proces przenoszenia strony na przykładzie budowy nowej wersji witryny.
>Planowanie. Na początku musimy określić, co jest celem naszej migracji, a następnie zgodnie z nim przygotować odpowiednie materiały, pliki itd. Wcześniejsze opracowanie i zaplanowanie wszystkiego, co niezbędne, pozwoli nam metodycznie wykonywać punkt po punkcie, minimalizując w ten sposób ryzyko problemów. Warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO, który wskaże, jakie elementy są istotne na stronie dla procesu pozycjonowania. Z tego punktu widzenia jednymi z najważniejszych kwestii będą:
- treści – zadbaj o to, aby po migracji strona zawierała te same treści,
- elementy optymalizacji SEO – zapisz elementy takie jak, meta title, meta description, nagłówki H1, canonicale, dane strukturalne, optymalizacje obrazków itp.,
- przekierowania – jeśli wiesz, że niektóre podstrony po migracji będą niedostępne, utwórz dla nich przekierowania 301 na nowe, najbardziej zbliżone tematycznie; unikaj pozostawiania linków, które prowadzą donikąd, czyli do komunikatu o błędzie 404,
- struktura i nawigacja – dopilnuj, by struktura strony oraz nawigacja po niej pozostała przejrzysta, a użytkownik mógł w łatwy sposób dotrzeć do wszystkich podstron serwisu,
- adresy URL – zaplanuj, czy adresy URL pozostaną takie same; jeśli nie, pamiętaj o konieczności wykonania przekierowań.
>Stworzenie wersji roboczej/testowej. Przed przystąpieniem do działania na wersji produkcyjnej, czyli na aktualnie działającej stronie, przygotuj jej kopię zapasową, aby w razie nieprzewidzianych problemów zawsze móc ją przywrócić. Nową odsłonę witryny opracuj zaś na serwerze testowym i tam dokładnie sprawdź wszystkie elementy, które możesz przetestować. Zminimalizuje lub całkowicie wykluczy to problemy już po wdrożeniu strony. Wersja testowa pozwoli na testy Tobie albo ekspertowi SEO już na etapie budowy i jeśli to konieczne, umożliwi poprawę kluczowych elementów, takich jak np. optymalizacja SEO podstron.
>Migracja właściwa. Po etapie planowania i testowania przychodzi moment wykonania wcześniej przygotowanej strategii krok po korku. Dzięki opracowaniu planu nie powinniśmy w tym zakresie napotkać większych trudności. Warto jednocześnie pamiętać o tym, by wybrać odpowiedni czas na przeprowadzenie migracji – nie należy tego robić w okresach szczytowego ruchu na stronie, aby go nie stracić. Nie powinniśmy również zlecać takich działań przed weekendem lub innymi dniami wolnymi z powodu ograniczonej możliwości poprawy błędów w takich okresach. Wybierajmy więc terminy, w których chwilowa przerwa w działaniu strony nie wpłynie na negatywne doświadczenia użytkowników.
>Testowanie i monitorowanie. Po wdrożeniu nowej wersji strony warto jeszcze raz dokładnie przetestować, czy jej finalna odsłona działa tak, jak powinna. Brak problemów w wersji testowej nie oznacza bowiem, że z całą pewnością żadne kłopoty nie pojawią się już po migracji. Należy pamiętać o sprawdzeniu funkcjonowania narzędzi analitycznych i jeśli to konieczne, o ich ponownej konfiguracji. Dzięki nim możemy trzymać rękę na pulsie, kontrolować aktualny ruch i zachowania użytkowników oraz inne elementy, jak choćby potencjalne błędy 404, które mogliśmy przeoczyć na wcześniejszych etapach.
Przenoszenie strony z pomocą specjalisty
Proces migracji strony może przynieść wiele pozytywnych skutków, od przyspieszenia jej działania, przez dodatkowe funkcjonalności, po poprawę atrakcyjności wizualnej. Należy jednak bardzo dokładnie przygotować się do przenoszenia witryny, aby nie utracić wypracowanych wyników pozycjonowania oraz widoczności. Odzyskanie tej ostatniej po niewłaściwej migracji okazuje się bowiem znacznie trudniejsze i bardziej czasochłonne niż opracowanie, a także wykonanie planu.
W każdym przypadku migracji konieczne pozostaje indywidualne podejście, ponieważ zakres wymaganych działań różni się, zależnie od planowanych zmian. Warto więc skorzystać ze wsparcia specjalisty SEO, który podpowie, co należy zrobić, aby kroki podejmowane przy przenoszeniu strony nie odbiły się negatywnie na pozycjonowaniu ani wizerunku, a przy tym pomoże zaplanować wszelkie działania.