Nadmierna optymalizacja SEO – czym jest i jak jej unikać?

Nadmierna optymalizacja SEO – czym jest i jak jej unikać?

SEO polega zarówno na pozycjonowaniu, jak i optymalizacji stron internetowych. Jego druga gałąź skupia się na dostosowywaniu treści oraz wdrażaniu zmian w obrębie witryny tak, aby była ona przyjazna dla internautów. Wiele osób, chcąc zwiększyć widoczność swojej strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – przesadza z podejmowanymi czynnościami SEO, co wywołuje efekt przeciwny do zamierzonego. W tym kontekście kluczowe jest bowiem wyważone podejście, które nie spowoduje nadmiernej optymalizacji. Czym ona właściwie jest? Co dzieje się, kiedy mamy z nią do czynienia i jak się przed nią chronić?

Na czym polega nadmierna optymalizacja SEO?

Pozycjonując stronę WWW, należy wiedzieć, że wszystkie podejmowane działania w tym zakresie powinny być zgodne z praktykami zalecanymi przez algorytmy Google. W innym wypadku dojść może do nadmiernej optymalizacji SEO, określanej także jako “over-optimization”. To sytuacja, w której przesadnie dostosowujemy witrynę do wymagań wyszukiwarki, odkładając na bok ważniejsze kwestie, takie jak potrzeby osób odwiedzających stronę.

Dane analityczne

Do nadmiernej optymalizacji SEO prowadzić może, między innymi:

  • nienaturalne wdrażanie słów kluczowych w tekstach, a wręcz upychanie wyrażeń pozycjonujących (tzw. keyword stuffing) – Google bez problemu bowiem potrafi namierzać tego typu działania, karając je obniżonym wskaźnikiem widoczności w wynikach wyszukiwania,
  • publikowanie niskiej jakości treści na stronie – w tym stosowanie niewłaściwych przekierowań, umieszczanie na witrynie niewidocznego tekstu, spamowanie komentarzami czy podejmowanie innych czynności z zakresu black hat SEO negatywnie wpływających na doświadczenia użytkowników (UX),
  • utrata zaufania internautów z powodu podawania nieprawdziwych informacji – co skutkuje obniżeniem reputacji strony.

Należy pamiętać, że algorytmy Google są stale aktualizowane, więc warto poszerzać wiedzę w zakresie zmian wprowadzanych przez giganta technologicznego. Dzięki temu możemy mieć pewność, że wdrażana optymalizacja SEO jest zgodna z najnowszymi standardami, co pozwoli uniknąć kar oraz umożliwi wdrożenie modyfikacji długoterminowo poprawiających widoczność strony.

Konsekwencje nadmiernej optymalizacji SEO

Po wykryciu nadmiernej optymalizacji na stronie WWW Google może nałożyć na nią dotkliwe kary. Najczęściej sankcje mają postać, na przykład obniżenia pozycji witryny w rankingu. Wówczas ręcznie lub automatycznie nałożone zostają na nią filtry sprawiające, że znalezienie strony jest trudniejsze. W innych wypadkach możliwe jest nawet otrzymanie bana usuwającego całą witrynę z wyszukiwarki.

Robot Google'a

Sposoby unikania nadmiernej optymalizacji SEO

Właściciele stron internetowych pragnący rzetelnie prowadzić optymalizację SEO mogą jednak spać spokojnie. Istnieje bowiem kilka kluczowych metod pozwalających uniknąć dotkliwych kar.

1. Prawidłowa optymalizacja nagłówków

Zakłada ona hierarchizację nagłówków od H1 do H6 w celu porządkowania treści na danej stronie oraz jej podstronach. Ponadto nagłówki nie powinny być zbyt długie, więc warto umieszczać w nich maksymalnie 1-2 wyrażenia kluczowe. Ich zadaniem jest prezentowanie, co opisuje dany akapit, dlatego twórz zwięzłe hasła nawiązujące do tematu tekstu.

2. Zachowanie umiaru w stosowaniu słów kluczowych

Nadmierne upychanie tekstów wyrażeniami kluczowymi nie służy ich przyjemnemu odbiorowi, a wręcz sprawia, że w treściach pojawiają się nienaturalne powtórzenia albo zdania trudne do zrozumienia. W wyniku takiego działania content często staje się chaotyczny, dlatego internauci go pomijają. Minimalizuje to szansę na konwersję i obniża renomę strony.

Google nie informuje, w jakiej liczbie w obrębie tekstu stosować wyrażenia kluczowe. Firma podkreśla natomiast, że content ma wyczerpywać temat, dostarczać aktualną wiedzę, a co najważniejsze – być użyteczny. Copywriterzy jednak, aby tworzyć naturalnie brzmiące treści, często wprowadzają 1-2 słowa kluczowe w obrębie 1000 znaków ze spacjami lub trzymają się zasady, że wyrażenia te powinny stanowić nie więcej niż 5-10% tekstu.

Przesadzić ze słowami kluczowymi można nie tylko w treściach zamieszczonych na stronie, ale także w meta title oraz description. Jeśli zatem zależy Ci na wysokim ruchu na witrynie, poprawie współczynnika klikalności (CTR) i widoczności w SERP – postaw na jasne, czytelne komunikaty, jak również rozsądne wplatanie wyrażeń kluczowych.

3. Tworzenie przydatnego contentu

Prawidłowa optymalizacja SEO zakłada publikację treści wartościowych z perspektywy odbiorców. W tekstach zatem powinny znajdować się konkretne informacje, odpowiedzi na pytania internautów, odwołania do aktualnych trendów, jak również wątki nawiązujące do doświadczeń innych osób, które na przykład już skorzystały z danej usługi. Niedopuszczalne jest przekopiowywanie treści albo wdrażanie na danej stronie tekstu niezwiązanego z nią pod względem tematyki. Dobrą praktyką jest natomiast recykling treści, czyli między innymi aktualizowanie przestarzałych danych.

4. Stosowanie przemyślanego linkowania

Linkowanie pozwala wyszukiwarce badać strukturę witryny oraz relacje między jej poszczególnymi stronami. Z tego powodu warto stosować je w kontekście SEO podczas tworzenia contentu lub wprowadzania w nim zmian. Wykorzystać je możesz, starannie wdrażając tzw. anchor teksty, czyli klikalne wyrażenia prowadzące do innej witryny czy podstrony o opisywanej tematyce.

5. Przeprowadzanie regularnych audytów SEO

Systematyczne badanie skuteczności optymalizacji SEO dostarcza ważnych informacji, na przykład w zakresie tego, czy strona nadal posiada unikalne, merytoryczne treści, jest łatwa w nawigacji, a także, czy szybko się ładuje na różnego typu urządzeniach. Warto pamiętać jednak, że audytów nie powinno się przeprowadzać zbyt często. Wówczas moglibyśmy wdrażać zalecane w nich zmiany z przesadną częstotliwością, a każda modyfikacja w witrynie wymaga kilku dni, a nawet tygodni, aby zadziałać na pozycjonowanie.

Z tego powodu bardzo częste wprowadzanie zmian może zaburzyć ocenę skuteczności podejmowanych działań, powodować niestabilność strony w rankingu Google, jak również przypadkowe wystąpienie zjawiska keyword stuffing.

Osoba siedząca przy laptopie, która analizuje jakiś wykres

Zrozumienie pojęcia nadmiernej optymalizacji kluczem do sukcesu w SEO

Unikanie nadmiernej optymalizacji SEO stanowi podstawę skutecznego, przemyślanego pozycjonowania skierowanego ku odbiorcom. Fundamentem takiego działania jest poszerzanie swojej wiedzy w zakresie wytycznych Google, a także tworzenie treści oraz budowanie całych stron internetowych z myślą o ludziach, a nie algorytmach. Jeśli już wiesz, co może sprawiać potencjalne problemy i wymagać zmian – do dzieła! Pamiętaj jednak o trzymaniu się złotego środka.