Obowiązkowa strona WWW dla spółki akcyjnej – co musi się na niej znaleźć?

Obowiązkowa strona WWW dla spółki akcyjnej – co musi się na niej znaleźć?

W dzisiejszych czasach prowadzenie firmy – bez względu na to, czy jest to mały lokalny biznes, czy międzynarodowy koncern – nieodłącznie wiąże się z posiadaniem własnej strony internetowej. Jest ona nie tylko swego rodzaju wizytówką pozwalającą klientom i kontrahentom na odnalezienie podstawowych informacji na temat przedsiębiorstwa albo zapoznanie się z ofertą. Może także służyć do komunikacji na przykład za pośrednictwem publikowanych aktualności.

Dla znacznej części przedsiębiorców strona WWW stanowi przede wszystkim pomoc w budowaniu rozpoznawalności marki, a także promocji oferowanych produktów lub usług. Dla osób zarządzających spółkami akcyjnymi i komandytowo-akcyjnymi jest to jednak konieczność – w tym roku w życie weszła bowiem nowelizacja Kodeksu spółek handlowych nakładająca na tego typu podmioty obowiązek posiadania własnej witryny.

Obowiązek prowadzenia strony przez spółkę akcyjną – podstawa prawna

Wymóg posiadania własnej strony przez spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne reguluje nowelizacja Kodeksu spółek handlowych z 30 sierpnia 2019 roku wprowadzająca nowy paragraf do 5. artykułu ustawy. Mówi on o obowiązku prowadzenia witryny, na której powinny znaleźć się ogłoszenia pochodzące od spółki. Celem tej zmiany jest ochrona interesów akcjonariuszy mniejszościowych, na przykład za sprawą zmniejszenia ryzyka niepoinformowania ich o walnych zgromadzeniach. Strona ma zatem przede wszystkim zagwarantować odpowiednią komunikację między zarządem a wspólnikami. Warto jednak pamiętać o wciąż istniejącym obowiązku publikowania ważnych ogłoszeń oraz uchwał w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Mężczyzna z aktówką.

Co musi znaleźć się na stronie spółki?

Nawet jeśli prowadzisz stronę swojej spółki od dawna, warto mieć pewność, że znajdują się na niej wszystkie wymagane informacje. Do podstawowych danych, które powinieneś tam umieścić, należą:

  • nazwa firmy,
  • adres,
  • NIP,
  • numer KRS,
  • wysokość kapitału zakładowego,
  • dane sądu rejestrowego przechowującego dokumentację spółki.

Poza powyższymi informacjami na stronie powinien również znaleźć się statut spółki, a także specjalna sekcja przeznaczona dla akcjonariuszy, w której na bieżąco publikowane będą ogłoszenia. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się zaś z konsekwencjami, od możliwości zaskarżenia uchwał zgromadzenia przez nieobecnych na nim wspólników, po kary finansowe w wysokości nawet 5000 złotych.

Idealny wybór dla spółki akcyjnej – strona na WordPressie

Jak zatem powinna wyglądać odpowiednia strona spółki, aby spełniała ustawowe wymogi? Najważniejszą kwestią, o którą musisz zadbać, jest publikowanie na bieżąco wszystkich kluczowych informacji dotyczących między innymi planowanych walnych zgromadzeń, sprawozdań finansowych oraz projektów uchwał. Warto w tym celu zaprojektować witrynę w oparciu o system zarządzania treścią jak na przykład CMS WordPress. Pozwoli on na łatwe stworzenie specjalnej podstrony w formie bloga dedykowanej akcjonariuszom, dzięki której szybko i bez trudu będziesz mógł samodzielnie zamieszczać na stronie aktualne informacje.

Brak problemów technicznych to brak kłopotów prawnych

Chociaż z punktu widzenia prawa najistotniejsze jest publikowanie ogłoszeń i uchwał, to nie będzie ono możliwe, jeśli na Twojej stronie pojawią się problemy techniczne. Kłopoty z wczytywaniem albo zbyt długi czas jego trwania może stać się przyczyną kłopotów – witryna, na którą akcjonariusz nie jest w stanie wejść, nie spełnia bowiem wymogów ustawy. Konieczna pozostaje więc jej skuteczna optymalizacja, a także stałe monitorowanie prawidłowego funkcjonowania strony pod kątem technicznym.

Dobre praktyki przy projektowaniu strony spółki akcyjnej

Jeśli Twoja spółka ma już swoją stronę, która szybko się wczytuje, zawiera wszystkie niezbędne informacje i nie ma żadnych problemów z funkcjonowaniem, możesz stwierdzić, że nic więcej – oczywiście poza jej aktualizowaniem – nie musisz już robić. Pod kątem przepisów prawnych rzeczywiście tak jest, ale pamiętaj, że witryna to nie tylko platforma do komunikowania się z akcjonariuszami. To również wizytówka spółki oglądana przez potencjalnych klientów i kontrahentów, która może zachęcić (bądź zniechęcić) ich do skorzystania z oferty albo nawiązania współpracy. Właśnie dlatego, poza spełnieniem wymogów określonych w ustawie, należy też zadbać o odpowiedni projekt strony.

Laptop, notatnik i kawa na biurku.

Co to oznacza? Przede wszystkim poruszanie się w witrynie powinno być intuicyjne, a wszystkie najważniejsze informacje łatwe do odszukania. Ponadto warto dopilnować, by była ona responsywna, a więc dostosowana do urządzeń mobilnych. Doskonałym pomysłem będzie również zamieszczenie na stronie takich elementów jak widget z mapą Google czy formularz kontaktowy. Aby łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów, konieczne jest też skuteczne pozycjonowanie witryny, na które składa się szereg specjalistycznych działań zarówno na samej stronie, jak i poza nią.

Powierz witrynę swojej spółki w ręce specjalistów

Prowadzenie strony spółki to zatem niezwykle odpowiedzialny, a przy tym złożony proces. Konieczna jest jej bieżąca aktualizacja, dbanie o niezawodność, a także projekt atrakcyjny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Osoby zarządzające spółkami mają zaś mnóstwo rozmaitych obowiązków, więc obsługa witryny może okazać się problematyczna. Warto zatem skorzystać z usług specjalistów z Internet Plus. Przygotujemy dla Ciebie projekt strony internetowej, która będzie spełniała wszystkie wymagania, zapewnimy jej niezawodność i zadbamy o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.