Prawda jest bezlitosna – jeśli chcesz zaistnieć w internecie, Twoim obowiązkiem jest zainteresowanie się tematem pozycjonowania. Bez niego użytkownicy mogą mieć poważny problem z trafieniem na Twoją stronę www. Czy szukając czegokolwiek w Google zaglądasz na trzecią lub dalszą stronę w wynikach wyszukiwania? Prawdopodobnie nie – nie różnisz się w tym od innych internautów. SEO, czyli Search Engine Optimization to szereg wielu działań, których celem jest poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania – optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe.
Dlaczego Twoja strona potrzebuje pozycjonowania?
W Polsce każdego roku przybywa użytkowników internetu – samej wyszukiwarki Google używa 20 milionów ludzi. Pozycjonowanie obejmuje działania, które zwiększają widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Kolejność, w jakiej są one wyświetlane nie jest przypadkowa. Za jej ułożenie odpowiada algorytm Google, który wybiera strony uznane przez niego za najbardziej pasujące do wpisanego zapytania. Proces działań dzieli się na “on-page” oraz “off-page”. W ramach tych kategorii wykonuje się różne czynności prowadzące do osiągnięcia przez Twoją stronę wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie – działania w zakresie “on-page”
“On-page” skupia czynności, które podejmuje się na samej stronie. Dzięki nim algorytmy Google analizują, o czym jest Twoja strona oraz co na niej się znajduje. Na kolejność wyników wyszukiwania wpływa około 200 czynników, które Google nie podaje do powszechnej wiadomości. Dzięki obserwacjom i testom wiemy jednak, że ważna jest nie tylko ilość, ale również unikalność tekstu – bardzo złym pomysłem jest wobec tego kopiowanie treści z innych witryn czy zrezygnowanie z tekstu w ogóle. Drugim istotnym czynnikiem jest częstotliwość dodawania tekstu, a także frazy kluczowe między innymi w nagłówkach i adresach URL. Warto poświęcić też trochę uwagi kwestii szybkości ładowania strony, odpowiedniej długości opisów meta, optymalizacji kodu HTML oraz responsywności, czyli dostosowania strony do rozmiaru różnych urządzeń, w tym mobilnych.
Czynności “off-page” w pozycjonowaniu
Równie ważne są działania prowadzone poza Twoja witryną internetową. Proces linkowania zewnętrznego jest dość zawiły, jednak upraszczając – chodzi zarówno o ilość, jak i jakość stron, które zamieszczają odnośniki do Twojej strony. Choć na pierwszy rzut oka nie wydaje się to mieć sporo wspólnego z pozycjonowaniem, musisz pamiętać też o obecności w mediach społecznościowych. Istotne jest kompletne uzupełnienie profilu o wszystkie informacje o firmie oraz aktywne prowadzenie go i aktualizowanie treści.
Mity na temat SEO – nie daj się nabrać!
Chcąc pomóc swojej stronie znajdować się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, musisz wiedzieć, że na temat tego skomplikowanego procesu powstały pewne mity. Jeden z nich to przekonanie, że pozycjonowanie jest jednorazową czynnością. Raz zoptymalizowana strona nie zapewni Ci atrakcyjnych wyników na zawsze – działania muszą być prowadzone na bieżąco. Dlaczego? Google niepostrzeżenie wprowadza zmiany w algorytmie – zmiany te mogą niekorzystnie wpłynąć na pozycję Twojej witryny. Drugim powodem jest czujność konkurencji, która obserwując Cię, stara się poprawić swoją pozycję – musisz jej bronić lub wciąż pracować nad uzyskaniem jeszcze lepszej. Kolejnym mitem jest przekonanie, że istnieje uniwersalny sposób na osiągnięcie najlepszego wyniku. Pełną wiedzę na temat tego, jak działa algorytm Google, mają tylko jego pracownicy. Ta dyskrecja jest oczywiście celowa – Google w ten sposób uniemożliwia specjalistom spychanie mniej doświadczonych poza margines. Działania SEO w związku tym w głównej mierze oparte są na testach i obserwacjach. Najważniejsze jednak jest, by nie łamać zasad określonych w regulaminie Google – nie chcesz przecież mieć wroga w takim gigancie!