Specjaliści działający w branży prawniczej – zupełnie tak samo, jak przedsiębiorcy z innych sektorów gospodarki – mierzą się z konkurencją oraz zabiegają o klientów. W przeciwieństwie do właścicieli firm na przykład z działu technologii, rozrywki czy edukacji – prawnicy, radcy prawni, adwokaci i notariusze muszą mierzyć się z pewnymi ograniczeniami w zakresie reklamy oraz promocji swoich usług. Jak pozycjonować strony internetowe kancelarii i innych podmiotów z branży prawnej, aby robić to zgodnie z przepisami?
Czym jest pozycjonowanie stron i jakie korzyści przynosi?
Pozycjonowanie to kompleksowy proces polegający na realizacji prac zarówno na stronie WWW, jak i poza nią. Dzięki niemu możemy podnieść wartość witryny oraz sprawić, że będzie lepiej oceniana przez algorytmy Google. Korzyści z efektywnego działania w tym zakresie wiążą się między innymi z:
- większą widocznością w wyszukiwarce Google i pomnożoną liczbą odwiedzin witryny,
- budowaniem zaufanego, wiarygodnego wizerunku specjalisty lub kancelarii,
- wzrostem konwersji, czyli realizacji konkretnych działań przez odwiedzających, takich jak wykonanie telefonu lub wypełnienie formularza,
- dotarciem do precyzyjnie określonej grupy docelowej, na przykład w konkretnym obszarze geograficznym.
Branża prawna stale się rozwija i zmienia. Coraz więcej użytkowników internetu szuka konkretnych informacji z zakresu prawa, a przed nawiązaniem współpracy dokładnie zapoznaje się z profilem zawodowym prawnika. Z tego właśnie powodu obecnie tak ważna jest wysoka obecność w wynikach wyszukiwania Google.
Zakaz pozyskiwania klientów za pomocą reklamy
Podstawowe ograniczenia w zakresie promowania stron podmiotów z branży prawnej określone są w Kodeksie Etyki Adwokackiej.
Prawników, adwokatów, notariuszy i radców prawnych obowiązuje “zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego”.
O czym należy pamiętać, optymalizując stronę WWW prawnika?
W praktyce eksperci z dziedziny prawa nie mogą publikować swojego wizerunku na bilbordach oraz reklamach Google Ads. Nie wolno im też udostępniać szczegółów dotyczących wygranych spraw, ponieważ podlegają tajemnicy zawodowej, jak również korzystać z artykułów sponsorowanych.
Bezpiecznym i pewnym sposobem na konkurowanie w branży prawnej jest informowanie o swojej działalności. Pozycjonowanie witryny kancelarii prawnej sprowadza się więc na przykład do regularnego uzupełniania jej przydatną, merytoryczną treścią, czemu służy prowadzenie specjalistycznego bloga, posiadanie wizytówki w Google Maps, udostępnianie wiarygodnych opinii klientów, a także zdobywanie linków prowadzących do witryny dzięki wartościowym treściom oraz artykułom eksperckim.
Dozwolone sposoby pozycjonowania contentu
Posiadanie zoptymalizowanej pod względem SEO strony internetowej to jedno z podstawowych działań, które nie narusza zakazu o reklamie i pomaga ekspertom z branży prawnej w budowaniu rozpoznawalności. Kluczowym komponentem na witrynie są przygotowane ze szczególną uwagą teksty. W momencie tworzenia contentu na stronę WWW należy pamiętać jednak o 5 ważnych zasadach, które przedstawiamy poniżej.
- Unikanie pewnych stwierdzeń. Tworząc teksty na stronę internetową prawnika, należy pamiętać, że nie można w nich obiecywać określonych rezultatów, w postaci na przykład wygranej sprawy.
- Wystrzeganie się porównań do konkurencji i słownictwa oceniającego. Na stronie internetowej kancelarii prawnej nie powinny znaleźć się sformułowania nawiązujące do konkurencji (zwłaszcza przedstawiające innych prawników w niekorzystnym świetle). Poza tym nie można publikować słów subiektywnie oceniających usługi specjalisty, dlatego warto unikać określeń, takich jak “najlepszy”, “ bezkonkurencyjny”, “skuteczny” czy “lider”.
- Dbanie o klarowność i oryginalność treści. Teksty na stronie internetowej prawnika powinny być jasne i zrozumiałe dla potencjalnych klientów. Muszą być rzetelne oraz pozbawione sprzecznych z prawdą informacji, przy czym nie mogą wprowadzać klienta w błąd, sugerować czy zachęcać do korzystania z usług prawnika. Niedopuszczalne jest kopiowanie cudzych tekstów i publikowanie na stronie duplikatów.
- Dzielenie się wartościowymi i praktycznymi informacjami. Algorytmy Google premiują użyteczne dla internautów treści, o czym należy pamiętać podczas tworzenia tekstów na stronę adwokata, radcy prawnego bądź notariusza. W branży prawnej wiedza przekazywana w prosty sposób sprowadza ruch, buduje autorytet i pozycjonuje kancelarię jako eksperta. Dobrze jest dawkować ją w wyspecjalizowanych postach na blogu czy w formie newslettera, z którego korzystają tylko zainteresowane osoby.
- Wybranie konkretnych fraz kluczowych. Content publikowany na stronie internetowej kancelarii prawnych może być wzbogacony wyrażeniami kluczowymi. Ważne jest jednak, aby postawić na konkretne oraz ściśle dopasowane do działalności słowa (na przykład nie pozycjonować strony na wyrażenia związane z "adwokatem", jeżeli kancelarię prowadzi radca prawny).
Techniczne aspekty pozycjonowania
W obliczu tak licznych ograniczeń nałożonych na przedsiębiorców z branży prawniczej warto zadbać też o techniczne kwestie pozycjonowania, dzięki którym roboty Google będą sprawnie badały i wybijały witrynę na pierwszy plan. W tym zakresie należy między innymi:
- zoptymalizować mapę strony,
- zadbać o to, aby witryna prezentowała się estetycznie, szybko się wczytywała i dostosowywała do rozdzielczości różnych ekranów,
- stworzyć intuicyjną i przyjazną strukturę linkowania wewnętrznego na stronie,
- udostępnić możliwość wystawiania ocen albo dodawania komentarzy,
- dopasować zdjęcia na witrynie do adekwatnych opisów ze słowami kluczowymi.
Profesjonalne pozycjonowanie strony internetowej
Pozycjonowanie strony internetowej prawnika nie należy do łatwych zadań. Wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej, umiejętności pisania tekstów pozbawionych zakazanych sformułowań, jak również regularnego kontrolowania widoczności poszczególnych podstron. Dlatego też warto powierzyć specjalistom stworzenie witryny od zera, a także opiekę nad nią – przeprowadzanie aktualizacji, rozbudowę treści, prowadzenie bloga czy wdrażanie innych modyfikacji.