Czy wiesz, że każda reklama tworzona w sieci reklamowej Facebooka podlega kontroli? Facebook weryfikuje określone elementy reklamy, aby mieć pewność, że są one zgodne z zasadami ich zamieszczania. Sprawdzane są obraz/wideo, tekst i informacje dotyczące targetowania, a także powiązane z reklamą strony lub inne miejsca docelowe. Z tego powodu, zanim rozpoczniesz kampanię promocyjną, sprawdź, jakie reklamy są zakazane. Niektóre zasady ich zamieszczania mogą Cię zaskoczyć!
Zanim zaczniesz, poznaj zasady!
Tworzenie reklamy bez znajomości zasad Facebooka może skutkować odrzuceniem reklamy, a nawet zawieszeniem konta reklamowego. Serwis ustalając szczegółowe standardy reklam, próbuje wpisać się w prawodawstwo poszczególnych państw, a co więcej, wprowadza również przepisy zgodnie z własną filozofią. Od pewnego czasu portal wyraźnie stara się kształtować również zachowania użytkowników, poniekąd narzucając im swój światopogląd. W wielu państwach takie podejście wzbudza aktualnie sporo kontrowersji.
Facebook w swoim regulaminie udostępnia listę materiałów zabronionych. Większość z nich jest dla nas oczywista – niedozwolone jest promowanie narkotyków, papierosów, broni, treści wzywających do nienawiści, produktów nielegalnych, niebezpiecznych suplementów czy postów ukazujących nagość i nacechowanych seksualnie. Facebook nie pozwoli nam również na reklamowanie postów o charakterze kontrowersyjnym lub sensacyjnym, wpisów dyskryminujących osoby o odmiennych cechach, pochodzeniu czy religii, a także materiałów drastycznych bądź wprowadzających w błąd.
Jeśli Facebook odrzucił Twoją reklamę, koniecznie sprawdź, czy Twój produkt nie należy do materiałów zabronionych przez Facebooka lub, czy nie jest objęty ograniczeniami. Dokładną listę takich materiałów znajdziesz tutaj.
Zdrowie i uroda
W reklamie jak najbardziej możemy zachęcać do zdrowego stylu życia, właściwego odżywiania się czy dbania o urodę, ale robiąc to, absolutnie nie możemy wzbudzać w odbiorcy poczucia winy i sprawiać, że będzie negatywnie postrzegał własną osobę.
Dla gabinetów medycyny estetycznej z pewnością ciekawą informacją będzie fakt, że reklama nie może zawierać obrazów typu „przed i po” lub też przedstawiających nieoczekiwane bądź mało prawdopodobne wyniki. Treści reklamowe nie mogą ani sugerować negatywnej samooceny, ani się do niej przyczyniać w celu promowania produktów związanych z dietą, utratą wagi czy innymi kwestiami zdrowotnymi. Tutaj należy działać ostrożnie. Koniecznie wystrzegaj się sformułowań typu: „chcesz poprawić swój wygląd?”, „musisz schudnąć?”, „masz problemy z cerą?” itp. Aby uniknąć zablokowania, warto skupić się na promowanym produkcie czy usłudze, a nie na cechach jego potencjalnego odbiorcy.
Zbyt idealne lub nieprawdziwe obrazy przedstawiające ciało i urodę oraz nierealne obietnice – te elementy z pewnością sprawią, że Twoja reklama szybko zniknie z portalu. Nie oznacza to, że musisz odpuścić sobie promowanie na Facebooku, wystarczy robić to umiejętnie!
Nagość w reklamie
W zasadach Facebooka można przeczytać, że wszystkie zdjęcia, które pokazują nadmierną nagość lub są dwuznaczne seksualnie, zostaną usunięte. Czy w takim razie reklamując bieliznę bądź stroje kąpielowe jesteśmy skazani na porażkę? Niekoniecznie. Na pewno musimy zwrócić większą uwagę na obraz – zdjęcie nie może być nacechowane seksualnie i nie powinno koncentrować się na częściach ciała, które uważa się za intymne. Neutralna poza modela czy modelki i ujęcie z pewnego oddalenia powinny zostać zaakceptowane przez algorytmy Facebooka.
Suplementy i apteki
Reklamy nie mogą promować sprzedaży oraz użytkowania niebezpiecznych suplementów uznanych za takie przez firmę Facebook. Przykładowo – zabronione jest sprzedawanie sterydów anabolicznych. Niestety portal nie podaje nam dokładnej listy substancji niebezpiecznych. W konsekwencji każdy sklep z suplementami może napotkać trudności w reklamowaniu, wystarczy, że spośród setek produktów, chociaż jeden nie przypadnie Facebookowi do gustu.
Reklamy nie mogą również promować sprzedaży lekarstw dostępnych na receptę. Ponadto w przypadku reklamowania aptek możemy zacząć działać tylko po uzyskaniu dodatkowej zgody na promocję. Sama reklama powinna być z kolei targetowana wyłącznie do osób pełnoletnich.
Alkohol, usługi matrymonialne i hazardowe
Bądź ostrożny przy promowaniu materiałów objętych ograniczeniami, ponieważ takie reklamy wymagają nieco innego podejścia. Przede wszystkim nie możemy reklamować się wprost, na przykład zachęcać kogoś do spożywania alkoholu. Przy wspomnianych wyżej branżach koniecznie zwróć uwagę na targetowanie, kluczowe jest zwłaszcza to, aby grupę docelową kampanii ustawić na osoby w wieku powyżej 18 lat.
Usługi finansowe
Wszelkie produkty finansowe muszą w jasny sposób komunikować zasady i opłaty obowiązujące w promowanej ofercie. Reklamy dotyczące kart kredytowych lub usług finansowych muszą zawierać na stronie docelowej wyraźne informacje na temat obowiązujących opłat, włącznie z rzeczywistymi rocznymi stopami oprocentowania, opłatami za transakcje, odsetkami i adresem fizycznym podmiotu oferującego produkt. Materiały reklamowe promujące karty kredytowe, pożyczki lub usługi ubezpieczeniowe należy kierować wyłącznie do osób powyżej 18 roku życia.
Szczepienia i COVID-19
Na Facebooku znajdziemy również zasady zamieszczania reklam dotyczące kontrowersyjnych treści.
„Reklamy nie mogą zawierać treści, które wykorzystują sytuacje kryzysowe lub kontrowersyjne kwestie polityczne bądź społeczne do celów komercyjnych”.
Stosunkowo niedawno Facebook rozszerzył zasady o ograniczenia lub zakazy reklam z komercyjną promocją niektórych artykułów medycznych i produktów związanych z COVID-19, na które jest wysoki popyt, ponieważ są one przedmiotem nieuczciwych praktyk. Do przedmiotów niedozwolonych zalicza m.in. maski medyczne, zestawy testów na obecność COVID-19, a do tymczasowo ograniczonych maseczki niemedyczne, środki odkażające do rąk i chusteczki do dezynfekcji powierzchni. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
Co zrobić, gdy Facebook odrzucił Twoją reklamę?
Pamiętaj, że reklamy w pierwszej kolejności są sprawdzane przez algorytm, który nie jest nieomylny, dlatego warto odwoływać się w przypadku niekorzystnych decyzji. Uważasz, że Facebook niesłusznie zablokował Twoją reklamę? Masz dwie możliwości.
Od decyzji portalu możesz się odwołać. Skorzystaj z tej opcji, jeśli jesteś przekonany, że reklama jest zgodna z regulaminem. Niech pracownik Facebooka przyjrzy się jej ponownie.
Druga opcja to utworzenie nowej reklamy lub edycja istniejącej. Zastanów się, co może w niej przeszkadzać Facebookowi – może to źle dobrane zdjęcie lub tekst reklamowy? A może problem znajduje się na stronie internetowej, do której chcesz odesłać odbiorców? Warto dokładnie sprawdzić te elementy! Po zmianach Twoja reklama będzie traktowana jako nowa i zostanie sprawdzona ponownie przez system weryfikacji reklam.
Blokada reklam często się powtarza? Bardzo możliwe, że Twoje konto zostało z jakiegoś powodu oflagowane przez system reklamowy. Wówczas zalecam kontakt z supportem.
Pamiętaj, zanim przystąpisz do tworzenia kampanii promocyjnych, poznaj zasady gry i sprawdź, czy Twoja reklama nie narusza standardów społeczności Facebooka. Życzę Ci, żeby Facebook w ekspresowym tempie akceptował wszystkie reklamy Twojego autorstwa, a jeśli z jakiegoś powodu odrzuci którąś z nich, nie wpadaj w panikę! Przeanalizuj ją na spokojnie i odwołaj się od decyzji.