W czasach, gdy nie w każdym domu był internet, królem rozrywki pozostawała telewizja, a wraz z nią reklamy. Po tym rozpoznawało się firmę, która odniosła sukces – jeśli jej reklama pojawia się w telewizji, znają ją miliony. Do dziś wielu z nas na pytanie: “jakiego produktu użyć na kamień w pralce?” odpowie śpiewająco “Dłuższe życie każdej pralki to…”.
Mija wiele lat, mamy rok 2020. Telewizja, choć wciąż obecna, pozostaje w niemałym cieniu internetu. W tym internecie z kolei króluje gigant, który wielu osobom zastąpił telewizję – YouTube. Nie można się zatem dziwić, że wielu reklamodawców przeniosło się ze starodawnej telewizji na nowoczesną platformę, do czego w tym artykule będę zachęcać i Ciebie, Drogi Czytelniku!
Na początek garść statystyk*:
» w Polsce wideo na YouTubie ogląda ponad 19 milionów użytkowników, co stanowi 68% internautów,
» dziennie platformę tę odwiedza ok. 5,5 mln osób,
» aplikację YouTube posiada ponad 18 mln osób, co stanowi 64% użytkowników smartfonów.
Imponujące liczby, prawda? Nie pozostaje nic innego, jak zacząć się reklamować!
Typy reklam wideo na YouTubie
Reklamy TrueView In-Stream – klasyczne reklamy pojawiające się przed oglądanym filmem lub w jego trakcie. Charakteryzują się tym, że mogą mieć dowolną długość. Internauta musi obejrzeć tylko pierwsze 5 sekund, po których ma możliwość pominięcia reklamy. Reklamodawca, który wybierze taką formę, płaci tylko za jej obejrzenie w całości lub za obejrzenie 30 sekund, jeżeli reklama jest dłuższa. Warto zatem podkreślić, że obejrzenie pierwszych 5 sekund jest obowiązkowe i nie kosztuje reklamodawcy ani grosza. Natomiast jest to wystarczający czas, by umieścić zapadający w pamięć jingiel czy hasło reklamowe.
Reklamy Bumper Ads – 6-sekundowe niepomijalne reklamy, które mogą pojawić się przed filmem lub w jego trakcie. Użytkownik musi obejrzeć całą reklamę, aby przejść do wybranego wideo. Ze względu na brak możliwości pomijania reklam są one rozliczane w formie CPM (koszt tysiąca wyświetleń). Tak więc płacimy tutaj za liczbę wyświetleń.
Reklamy TrueView Discovery – reklamy w wyszukiwarce YouTube pojawiające się w wynikach wyszukiwania jako propozycje filmu. Użytkownik sam musi kliknąć reklamę, aby ją zobaczyć.
Dlaczego warto postawić na reklamę wideo w internecie?
Reklamy na YouTubie pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie reklam na potencjalnych klientów. Możliwe jest to poprzez określenie:
- lokalizacji internauty,
- demografii,
- tematyki oglądanych filmów,
- zainteresowań internauty,
- słów kluczowych pojawiających się w tytułach i opisach filmów.
Ponadto reklamy można też kierować bezpośrednio na znane i lubiane nam kanały oraz filmy.
Największą zaletą kampanii reklamowej na YouTubie jest jej koszt. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że reklamowanie się na YouTubie jest przede wszystkim tanie. Średni koszt obejrzenia szeroko kierowanej reklamy TrueView In-Stream może bowiem oscylować w granicy 1-10 groszy, a przypomnijmy, że płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy całą reklamę. Pierwsze 5 sekund zawsze jest darmowe. W przypadku bardziej zawężonego kierowania na nietypowe i drogie branże koszt może podskoczyć do kilkudziesięciu groszy, ale to wciąż dużo taniej niż reklama w telewizji! Obecnie jedno wyświetlenie reklamy w czołowej stacji telewizyjnej może kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych! I to bez żadnej kontroli nad tym, kto zobaczy reklamę.
Jak stworzyć reklamy na YouTube?
Skoro reklama wideo w internecie jest tak tania i skuteczna, to dlaczego wciąż tak mało osób korzysta z tej możliwości? Często problemem jest sam filmik reklamowy, którego nagranie odstrasza reklamodawców. Myślą, że nie mają umiejętności, sprzętu, doświadczenia czy pomysłu, aby stworzyć reklamę. Prawdą natomiast jest, że każdy może to zrobić! Wiele nowoczesnych smartfonów posiada bowiem świetne aparaty pozwalające na nagrywanie w rozdzielczości FullHD z zadowalającą jakością dźwięku. Brak pomysłu? Nie trzeba być Stevenem Spielbergiem, aby nagrać 15-30 sekund reklamy mówiącej o Twoim produkcie czy usłudze. Możesz też nagrać efekty swojej pracy w postaci wykonanych zleceń bądź pokazać krótki pokaz slajdów produktów i realizacji. Użytkownicy YouTube’a bardzo cenią sobie naturalność, tak więc, jeżeli oferujesz usługi ogrodnicze, po prostu o tym powiedz i pokaż swoje dzieła. Osoby zainteresowane tym, co mówisz, obejrzą reklamę do końca, a osoby niezainteresowane po prostu ją pominą! Jeżeli chcesz, aby twoja reklama na YouTubie została wzbogacona podkładem muzycznym, możesz skorzystać z ogromnej bazy darmowych utworów, znajdziesz ją TUTAJ.
Przygotowałeś materiał? Czas na montaż!
Wszystkie nagrania i zdjęcia możesz łatwo zmontować w reklamę wideo przy pomocy jednego z mnóstwa darmowych programów – zarówno na komputerze, jak i bezpośrednio na smartfonie. W internecie znajdziesz setki poradników, jak to zrobić. Możesz też zapytać znajomych, często bowiem mamy wśród nich osoby, które wrzucały kiedyś film na YouTube lub znają kogoś takiego. Z pewnością uda Ci się znaleźć pomocną dłoń. Jeżeli natomiast nie masz czasu na powyższe działania i zależy Ci na najwyższej jakości wideo, możesz zatrudnić do tego profesjonalną firmę. Koszt takiej 30-sekundowej reklamy, w zależności od skomplikowania, może wynosić od 500 do ok. 5000 zł.
YouTube Marketing – Twój sposób na skuteczną reklamę
Niezależnie od tego, czy działasz lokalnie, czy na skalę ogólnopolską, czy masz do dyspozycji ogromny budżet na reklamę, czy chcesz zaistnieć w sieci niskim kosztem, czy chcesz kreować profesjonalny wizerunek, czy po prostu pochwalić się swoimi usługami, reklamy na YouTubie mogą stanowić sposób na zbudowanie świadomości Twojej marki, produktów oraz usług. Ważne jest, aby dać szansę reklamom wideo w internecie i nie bać się stanąć po drugiej stronie kamery.
Pamiętaj, że gdy nagrasz już swoją reklamę na YouTube, możemy wesprzeć Cię w dotarciu do Twoich potencjalnych klientów!