Prowadzenie biznesu w sposób tradycyjny stało się w obecnych czasach niezwykle trudne – napotkało bariery, które kiedyś byłyby nie do pokonania. Pandemia oraz kolejne obostrzenia, a w ich efekcie zablokowanie pewnych dziedzin gospodarki spowodowały, że firmy musiały zadać sobie pytanie: “co mogę w takiej sytuacji zrobić?”. Jak kontaktować się z klientami, przedstawiać im swoją ofertę i być z nimi w stałym kontakcie, tak jak wcześniej np. w butiku stacjonarnym, podczas ćwiczeń na siłowni czy też prowadząc kursy bądź szkolenia?
To nie lada wyzwanie, jednak z pomocą przychodzi Facebook, a konkretnie live'y na Facebooku (i Instagramie). Transmisje live na tej platformie stały się świetnym narzędziem marketingowym mającym potencjał sprzedażowy, z którego chętnie korzysta coraz więcej osób, marek czy firm.
Relacja live – prosta i dostępna dla każdego forma komunikacji
Live umożliwia transmitowanie video w czasie rzeczywistym z dowolnego miejsca na świecie. Jedyne, czego potrzebujesz, to dostęp do szybkiego internetu, smartfon lub kamerka oraz chęci. Co jednak najważniejsze – musisz mieć coś ważnego i konkretnego do przekazania. Luźne, krótkie live'y pokazujące, co aktualnie się u Ciebie dzieje to rozwiązanie, które sprawdzi się przede wszystkim w przypadku marek rozpoznawalnych już na rynku. Live streaming daje szansę na wyróżnienie się spośród ogromnej konkurencji i zdobycie większych zasięgów. Treści video bardzo skutecznie przyciągają odbiorców, ale co ważniejsze – równie mocno ich angażują.
Przygotowanie do live’a
Jeśli chcesz przez live’a wypromować swoją firmę, dostarczyć odbiorcom pewnych informacji czy przyciągnąć nowych klientów, potrzebne Ci będzie dobre przygotowanie. Jeśli więc chcesz zrealizować swoją transmisję na najwyższym poziomie, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami:
- zaplanuj relację live i powiadom o niej swoich obserwatorów,
- promuj transmisję na swoim fanpage'u, w grupach, na prywatnym profilu czy poprzez mailing,
- wybierz odpowiednie miejsce, które jest dobrze oświetlone i spokojne – zadbaj o to, aby nikt Ci nie przeszkadzał,
- przygotuj sobie scenariusz – spisz listę tematów czy produktów, które chcesz poruszyć bądź zaprezentować (w trakcie live’a możesz zmieniać tok konwersacji,
- reagując na to, co się dzieje, jednak warto mieć wstępny scenariusz transmisji),
zablokuj połączenia przychodzące lub wycisz dźwięki i wibracje w telefonie.
Realizacja transmisji live na Facebooku
Jeśli przygotowania już za Tobą, możesz zaczynać swoją relację. Transmisję po jej uruchomieniu udostępnij w grupach oraz na profilu prywatnym. Przede wszystkim bądź jak najbardziej naturalny – to podstawa każdego live’a. Rozluźnij się i uśmiechnij, nawet jeśli robisz live'a po raz pierwszy i nie lubisz występować przed kamerą, spróbuj odrzucić od siebie te myśli i po prostu działaj zgodnie ze scenariuszem. Twoi obserwatorzy są tu dla Ciebie – pamiętaj o tym, a także nie pozwól, aby zjadła Cię trema. Pierwszego live'a spróbuj zrobić spontanicznie wtedy, kiedy poczujesz, że to odpowiednia chwila, że to TEN moment.
Reakcje, komentarze, udostępnienia – zadbaj o zasięg transmisji
Realizując live’a, warto zatroszczyć się zarówno o kontakt z odbiorcami, jak i o zasięgi. Zaproponuj więc, aby osoby oglądające udostępniły go jeszcze na początku transmisji, a następnie podziękuj za udostępnienie. Przywitaj niektórych uczestników z imienia – te osoby zostaną wyróżnione, dzięki czemu poczują się częścią społeczności. Niezwykle ważne jest również zachęcanie do komentowania i zadawania pytań – takie działanie ma na celu zwrócenie uwagi algorytmów Facebooka, a co za tym idzie zdobycie większych zasięgów. Na zasięg transmisji mają wpływ nie tylko komentarze, ale też reakcje (lajki, serduszka) oraz udostępnienia. Tutaj dowiesz się, co zrobić, żeby użytkownicy udostępniali Twoje treści. Co więcej, obserwuj na bieżąco komentarze oraz pytania pojawiające się pod transmisją i odpowiadaj na najciekawsze z nich. Na koniec pamiętaj o przeprowadzeniu sesji Q&A, czyli pytań i odpowiedzi.
Ile czasu powinien trwać live? Nie za krótko, nie za długo. Określ swój własny format – np. 30 min lub godzina, ale tak naprawę prowadź go tak długo, jak będzie potrzeba – do czasu, kiedy wyczerpią Ci się tematy, obserwujący przestaną zadawać pytania czy zaczną powoli się wyłączać z live'a.
Dlaczego warto robić live'y?
Bo masz taką możliwość! Bo to darmowe, niezwykle proste narzędzie, które doskonale się sprawdza niezależnie od branży, w jakiej działamy. Do live'a można wrócić w każdej chwili, dzięki czemu nawet jeśli ktoś nie mógł być z Tobą na żywo, może włączyć transmisję w każdej chwili i oglądać go np. przy okazji gotowania obiadu lub innej czynności. Relacja live po zakończeniu zapisuje się na naszym profilu bądź fanpage’u jak każde standardowe wideo zamieszczone na Facebooku.
Wyróżniamy live’y:
» sprzedażowe – np. butiki odzieżowe, prezentacja odzieży, możliwość składania zamówień w komentarzu lub poprzez wiadomość prywatną,
» edukacyjne – nauka języków, kursy tematyczne, lekcje makijażu, DIY,
» budujące wizerunek eksperta – np.trenera personalnego,
» kreujące markę osobistą – coacha, architekta, blogera kulinarnego, osobistej stylistki.
Live’ami można się bawić i eksperymentować z nimi, jednak najważniejsze jest to, aby angażować swoich widzów. Live'y to miejsce na sprzedaż, przekazanie wiedzy, ale też na luźną rozmowę czy dzielenie się swoimi prywatnymi historiami. Transmisję możesz przygotować bezpośrednio z poziomu Facebooka lub też korzystając ze specjalnych narzędzi – aplikacji bądź oprogramowania, np. BeLive. Tutaj sprawdzisz, kto właśnie transmituje na żywo – zainspiruj się i do dzieła!