Oglądasz wciągający film w telewizji i nagle wartką akcję przerywa głośna reklama namawiająca Cię do kupna czegoś zupełnie Tobie zbędnego. Znasz to? Z pewnością! Co wtedy robisz? Szybko przełączasz program, bo przecież nie będziesz spędzał czasu na oglądaniu ogłupiającej reklamy. Nikogo to nie dziwi. To samo tyczy się reklam w internecie – np. na platformie YouTube, gdzie tylko czekasz na możliwość wyłączenia reklamy pojawiającej się przed wybranym video. Istnieją jednak firmy, które poprzez swoje kampanie reklamowe chcą przekazać odbiorcom coś więcej – one opowiadają historie.
Storytelling - technika marketingowa zakładająca stworzenie angażującej historii powiązanej z daną marką, która oddziałuje na emocje odbiorcy. Alternatywa dla tradycyjnej formy reklamy.
Czym właściwie jest storytelling?
Storytelling nie jest zwykłym opowiadaniem historii, jakby mogło się początkowo wydawać. To coś znacznie więcej – możemy nazwać to zjawisko marketingiem narracyjnym. Dobrze opowiedziana historia może sprzedać produkt lub usługę. W obecnych czasach, w obliczu tak obfitego rynku, reklama musi być czymś więcej niż przedstawieniem suchych faktów i bezpośrednią namową do zakupu. Ludzie lubią słuchać historii, przeżywać emocje, kochają się wzruszać. Jeśli uda nam się sprawić, że konsumenci zapamiętają naszą reklamę albo chociaż poświęcą nam chwilę swojego cennego czasu, możemy uznać, że odnieśliśmy sukces. Dobry storytelling odnosi się do uczuć i marzeń odbiorcy, wzrusza go, ale również bawi do łez – a z pewnością nie zostaje zapomniany.
I’m your grandpa – jak robią to profesjonaliści
Mistrzem storytellingu jest zdecydowanie firma Allegro – porusza, skłania do myślenia, topi serce i sprawia, że coś w środku nas pęka. Święta Bożego Narodzenia od lat nie są już czasem zadumy, a szeroko zakrojoną walką o Klienta. Podczas gdy firmy krzyczą “Kup to!”, Allegro tworzy reklamę, przez którą dorośli płaczą niczym 6-latek na “Królu Lwie”. Starszy Pan odbiera od kuriera paczkę z podręcznikiem do angielskiego, a następnie pilnie uczy się podstaw języka – nic zaskakującego, prawda? Jednak zakończenie to strzał prosto w serce, ponieważ bohater opowieści leci do Wielkiej Brytanii, gdzie odwiedza syna i jego córeczkę, do której zwraca się: “Hi, I’m your grandpa”. Twoje ciało też przeszły ciarki? No właśnie! Allegro umie w storytelling.
Opowiedz swoją historię
Asortyment Twojego sklepu pęka w szwach, firma, którą prowadzisz, świadczy usługi najwyższej jakości, ale konkurencja jest bardzo duża? Współczesny rynek wymaga kreatywności, nie tylko w produkcji towaru, ale również w tworzeniu reklam zapewniających dotarcie do potencjalnych Klientów. Interesująca i poruszająca opowieść, którą “kupią” jej odbiorcy, sprzeda Twoje produkty lub usługi. Postaw na nienachalną reklamę – nie namawiaj, a pokaż. Opowiedz o swoim produkcie, jakby był tym idealnie miękkim awokado pośród twardych, niedojrzałych owoców. Baw, wzruszaj, skłaniaj do przemyśleń – daj się zapamiętać! Odpowiednia narracja to klucz do serca Klienta.