Trendy 2020, czyli co będzie nakręcało internet przez najbliższych 12 miesięcy

Trendy 2020, czyli co będzie nakręcało internet przez najbliższych 12 miesięcy

Czym zaskoczył nas rok 2019?

Za nami podsumowanie minionego roku w social mediach, SEO, Google Ads oraz marketingu treści. Jak zauważyliście – sporo się zmieniło. Działania specjalistów od pozycjonowania i tworzenia contentu nabierają coraz większego rozmachu. W mediach społecznościowych możemy już robić zakupy, a kto nie reklamuje się za pomocą treści audiowizualnych, ten ma coraz mniejsze szanse na dotarcie do odbiorcy. W jakim kierunku zmierzają te wszystkie zmiany? Co w ciągu najbliższych 12 miesięcy wywoła prawdziwe trzęsienie internetu, a co powinno przejść niemal bez echa? Zapraszamy na Trendy 2020!

Google Ads – technika małych kroczków

Witamy w kolejnej dekadzie wszędobylskich reklam Google! Choć nic nie zwiastuje, by miał tu powiać huragan zmian, to specjaliści powinni śledzić uważnie każde niuanse. Nadchodzące metamorfozy, choć niewielkie – z pewnością będą miały wpływ na to, co zadzieje się w świecie Google Ads. Wciąż trzeba pamiętać o tym, że wirtualnym światem wspomnianej platformy rządzi sztuczna, coraz lepiej rozwinięta inteligencja. Prym będą wiodły kampanie smart, które w dużej części opierają się na automatyzacji. I choć jest to wygodne, to niestety – ich wadą jest niewielka możliwość modyfikacji w przypadku prowadzenia niestandardowych działań. W dalszym ciągu należy się spodziewać również automatycznego ustalania stawek, które Google wygeneruje na podstawie dotychczasowej historii kampanii.

Alexa i Asystent Google – przyszłość adsów

Reklamy głosowe i wyszukiwanie za pomocą mowy wyznaczają nowy kierunek w nadchodzącym roku. Kto korzystał z Asystenta Google lub Alexy ten wie, że to rozwiązanie wygodniejsze od standardowego, manualnego korzystania z wyszukiwarki. Stąd trend, który reklamodawcom narzuca konieczność dostosowania się do coraz bardziej zwerbalizowanej rzeczywistości Google. Aby jednak kampanie reklamowe z wykorzystaniem tego typu narzędzi były skuteczne, trzeba najpierw zagłębić się w preferencje użytkowników – to, w jaki sposób pozyskują oni poszukiwane informacje. Możemy też spodziewać się, że już wkrótce treść reklamy internetowej zostanie nam przedstawiona głosem Alexy lub Asystenta Google.

Kampania reklamowa

Udział urządzeń mobilnych w rynku reklam

O tym, że urządzenia mobilne na dobre zawładnęły naszą codziennością nie trzeba nikogo przekonywać. Wiedzą o tym także specjaliści Google Ads. Dlatego też w nadchodzącym roku powinni oni zwrócić szczególną uwagę na dostosowanie formatów reklam do smartfonów, tabletów i innych przenośnych urządzeń. W przeciwnym wypadku może okazać się, że pomimo doskonałego zgrania wszystkich innych działań, cała kampania nie przyniesie spodziewanych zysków. Innymi słowy – trzeba stawić czoła faktowi, że reklamy stanowią obecnie nie tylko wsparcie reszty wysiłków, ale powoli zaczynają grać pierwsze skrzypce w wirtualnym świecie urządzeń mobilnych.

Video, vlogi i podcasty

Jeszcze niedawno po oglądanie filmików sięgaliśmy tylko do platformy YouTube. Teraz praktycznie ciężko jest uciec przed treściami audiowizualnymi, które stają się nowym miejscem na zamieszczanie reklam. W zasadzie nie da się odtworzyć żadnego darmowego klipu bez przebicia się przez co najmniej jedno video. Ogromna popularność tego typu treści pozwala na bardzo precyzyjny dobór oferowanych treści do konkretnej grupy odbiorców. Przemyślane wykorzystanie Netflix, Amazon Video czy HBO Now do celów kampanii może przynieść wiele korzyści reklamodawcom, takich jak choćby zwiększenie zysków ze sprzedaży. Warto więc otworzyć się na nowości i być na bieżąco z trendami.

Media społecznościowe pod rządami video

Żaden świadomy usługodawca nie traktuje dziś mediów społecznościowych jedynie w kategoriach rozrywkowych. Facebook, Instagram, Twitter czy Pinterest powoli przejmują palmę pierwszeństwa w drodze dotarcia do Klienta. Zrezygnowanie z tradycyjnych form komunikacji z odbiorcami nadal jest w cenie, warto zatem postawić na przekazywanie treści za pomocą formatu video. “Stories” będą więc coraz bardziej popularne na Facebooku, Instagramie, Messengerze, WhatsAppie. Działania te sprawdzą się zwłaszcza w kampaniach długoterminowych, gdzie budowanie oraz promocja marki będą wymagały wielu działań opartych o duży budżet. Warto zadbać również o precyzyjne targetowanie treści do odbiorców, które powinno stać się jeszcze lepsze dzięki pozyskiwaniu informacji o postawach, zainteresowaniach i nawykach użytkowników.

Trendy 2020

Shopping w social mediach – czemu nie?

Kto dziś nie robi zakupów w sieci? Chyba nie ma takiej osoby. Prosty schemat: wybieram, klikam Kup to, płacę i czekam na paczkę, którą do domu, pracy lub paczkomatu dostarczy kurier. Coraz częściej jednak konkretnych przedmiotów szukamy nie przez Google, ale właśnie w social mediach. Facebookowy Marketplace podbił serca użytkowników i wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się rozwijał. Warto zauważyć przy tym, że reklamy w mediach społecznościowych powodują szybsze bicie serca i, ku radości sprzedawców, sprawiają, że tutaj, teraz, natychmiast pojawia się u nas silne uczucie, że natychmiast musimy wejść w posiadanie proponowanego produktu. W 2020 roku droga od owego nieprzemożonego pragnienia zakupu przedmiotu będzie jeszcze krótsza, a aplikacje Facebooka będą ze sobą jeszcze bardziej powiązane.

TikTok – nowy wymiar tworzenia klipów

Znacie platformę TikTok? Prawdopodobnie tak, jeśli macie dzieci w wieku nastoletnim lub sami należycie do tej grupy. Jeśli jednak nie dane Wam było zapoznać się z rzeczoną apką, to spieszymy z wyjaśnieniem, czym ona jest. Najprościej mówiąc – to fuzja Snapchata ze Spotify zrodzona z likwidacji popularnego niegdyś Musical.ly. Pozwala ona na tworzenie 15-sekundowych klipów (znów to video!) do wybranego utworu muzycznego. Z miesiąca na miesiąc TikTok zyskuje coraz większą popularność i może okazać się świetnym narzędziem dotarcia do młodszej grupy odbiorców. Na jego plus przemawia to, że jest obecnie bardziej popularny niż Twitter, a także najczęściej pobierany w formie aplikacji. 20% jego użytkowników to osoby mające mniej niż 20 lat, 33% między 20 a 24, a 28% między 25 a 29 lat. Podsumowując: 81% osób korzystających z TikToka ma mniej niż 29 lat.

Influencerzy i ich znaczenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy

Znaczenie influencerów stale rośnie. Jeśli zależy nam na dochodowej kampanii, warto nawiązać współpracę z popularną osobą, która samym swoim autorytetem będzie sygnowała nasz produkt. Jak pokazują badania – ponad 40% użytkowników wejdzie w posiadanie przedmiotu rekomendowanego przez ulubionego influencera. A jeśli dodatkowo osoba ta będzie silnie powiązana z marką, np. poprzez regularne używanie produktów – szanse na sprzedaż wzrastają. Stąd też warto stawiać na długofalową współpracę z influencerem – jakby nie było – jest to korzyść obopólna. Produkt, który często pojawia się w otoczeniu takiej osoby jest lepiej zapamiętywany i kojarzony nawet po zakończeniu działań reklamowych. Z kolei sam influencer zyskuje stałe źródło dochodu oraz angażuje się w działania emocjonalnie, w związku z czym wypada bardziej autentycznie.

Kampanie reklamowe 2020

Nowe narzędzia do tworzenia wartościowego marketingu treści

Jeśli zakładamy, że w 2020 roku czekają nas zmiany w tworzeniu treści marketingowych, to nie sposób nie wspomnieć o wspomagających ten proces narzędziach. Na pierwszym miejscu – nowa wtyczka do przeglądarki Chrome od SEO Surfer, czyli darmowy Keyword Surfer. Z jego pomocą analiza wyników wyszukiwania ma być jeszcze bardziej gruntowna i jeszcze lepiej pokazywać, które frazy mają realny wpływ na pojawienie się strony w górnych wynikach wyszukiwania. Jak będzie w rzeczywistości – przekonamy się w najbliższym czasie. Warto zwrócić uwagę także na polskojęzyczną wersję Asystenta Google, która niesie za sobą konieczność budowania contentu pod Voice Search, o czym więcej piszemy w dalszej części artykułu.

Content marketing jeszcze bardziej otwarty na potrzeby odbiorców

Marketing treści to kolejna z dziedzin, które będą ewoluowały w 2020 roku. W prognozach wyraźnie wybija się jeszcze większe nastawienie na unikalne, wartościowe treści, coraz mocniej dopasowane do potrzeb użytkowników. Oczywiście ma to ścisły związek ze zmianami, jakie zaszły i nadal zachodzą w SEO. Pozycjonowanie treści przeszło ewolucję, która przesunęła środek ciężkości z bezmyślnego upychania fraz pomiędzy innymi informacjami na rzecz prawdziwie wartościowego contentu. Na topie więc będą artykuły poradnikowe, w których czytelnicy znajdą odpowiedzi na nurtujące ich problemy oraz pytania. Kluczem do sukcesu będzie więc rozszyfrowanie intencji użytkownika i podanie mu treści, zaspokajających jego potrzebę informacji.

E-A-T i wspieranie wyszukiwania głosowego

E-A-T to nowa strategia, zakładająca, że nasze teksty będą eksperckie, autorytatywne oraz wiarygodne. Inaczej mówiąc – im bardziej wartościowa i unikalna treść, tym lepiej oceni ją wyszukiwarka. W związku z tym warto stawiać na współpracę z osobami, które naprawdę kochają to, co robią i będą w stanie osadzić swoją wiedzę w szerszym kontekście, a tym samym podać ją w przystępny, zrozumiały sposób. Im lepiej użytkownicy ocenią taką treść, tym wyżej zostanie ona wypozycjonowana. Rosnąca popularność wyszukiwania głosowego, o którym już wspominaliśmy, pociąga za sobą konieczność dopasowania contentu do tego typu zachowań. Pożądane więc będą treści z tzw. long tailem, czyli długim ogonem. Nie wystarczy zatem fraza “pizzeria Poznań”. Lepiej założyć, że wyszukujący powie “Pokaż najkrótszą drogę do włoskiej pizzerii w Poznaniu”. Stąd konieczność optymalizacji treści nie tylko pod SEO, ale też pod bardziej naturalnie brzmiące Voice Search.

Zmiany w tworzeniu kampanii reklamowych

Szybko ładujące się strony www i udoskonalenie UX

Rok 2020 z pewnością przyniesie w branży SEO umacnianie się tego wszystkiego, z czym mieliśmy do czynienia w roku 2019. A więc dalszy wzrost znaczenia wyżej wspomnianego wartościowego contentu, dostosowanego do wyszukiwania głosowego, nastawionego na długoogonowe frazy. Na pewno warto zainwestować też w samą optymalizację stron pod względem szybkości ich ładowania – zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, których popularność stale rośnie. To także kolejny argument za tym, by jeszcze bardziej zadbać o User Experience. Strony, które nie będą dostosowane do prostej, intuicyjnej obsługi, także na smartfonach raczej nie mają szans na wysoką pozycję w SERP.

Dane strukturalne – klucz do zero click search

Wyniki z elementami rozszerzonymi, czyli tzw. rich snippets to jeden z ważniejszych trendów w SEO 2020. Nieodłącznie wiąże się to z koniecznością umieszczania w kodzie podstrony tzw. danych strukturalnych. Dzięki nim użytkownicy wyszukiwania głosowego będą otrzymywali jeszcze dokładniejsze odpowiedzi na swoje zapytania. Sama wyszukiwarka Google dąży do tzw. zero click search, czyli wspomnianej już jak najdokładniejszej odpowiedzi na zapytanie bez potrzeby wchodzenia na samą stronę. Również tutaj specjalistów mają wspomóc rich snippets. Wszystko wskazuje na to, że czeka nas 12 bardzo emocjonujących oraz pełnych wyzwań miesięcy. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, czym jeszcze zaskoczy Gigant z Mountain View i jak wpłynie na wirtualną rzeczywistość.