Od pewnego czasu w branży SEO można stwierdzić, że niewiele się zmienia – tak naprawdę tylko pozornie. W ostatnich latach nie było tak poważnych zmian, jakie zachodziły wcześniej, kiedy Google wprowadzał algorytmy Pingwin czy Panda. Obecnie aktualizacje przeprowadza się częściej, jednak zmiany nie są tak drastyczne. W mijającym roku miało miejsce kilka większych i mniejszych update’ów, a niektóre z nich nastąpiły kilkukrotnie:
- Spam Update,
- Helpful Content Update,
- Product Review Algorithm Update,
- Page Experience Update,
- Core Update.
Rok 2023 dla SEO w kwestii aktualizacji algorytmów może być zbliżony, ale czy na pewno? O tym akurat nikt nie może być całkowicie przekonany, jednak istnieje kilka czynników i trendów, na które już teraz warto zwrócić uwagę.
AI, czyli pomocna dłoń dla SEO, której lepiej nie nadużywać
W roku 2022 nie było konferencji SEO, gdzie nie zostałby poruszony temat AI. Jeżeli kwestia ta nie pojawiała się podczas wystąpień na scenie, to na pewno rozmawiano o niej w kuluarach i bez wątpienia pozostanie ona na czasie także w roku 2023. Treści przygotowywane przez AI są coraz lepszej jakości i stanowią świetne wsparcie, gdy chcemy stworzyć unikalne opisy dla setek produktów. Oczywiście sztuczna inteligencja może wygenerować dowolny tekst, czy to artykuł blogowy, czy też opis kategorii. Nie oznacza to jednak, że do tej technologii możemy podchodzić bezkrytycznie. Treści przygotowywane przez AI i tak powinny zostać zredagowane przez profesjonalnego copywritera, tym niemniej mogą być dla niego wsparciem.
Chodzi jednak nie tylko teksty. Technologia może okazać się pomocna także w przypadku, kiedy potrzebujemy zdjęć na stronę. Grafiki generowane przez AI mogą naprawdę spełniać nasze oczekiwania i staną się jeszcze popularniejsze w 2023 roku.
Nadchodzący rok może jednak okazać się też okresem, w którym Google podejmie walkę z treściami generowanymi przez AI, bo tak naprawdę nietrudno wykryć, że tekst nie został przygotowany przez człowieka. Już teraz istnieją służące do tego darmowe narzędzia, więc dla algorytmów odróżnienie tych treści nie stanowiłoby problemu. Otwartym pozostaje pytanie, czy Google przeznaczy na to znaczne zasoby?
Wyniki wyszukiwania, które udzielą natychmiastowej odpowiedzi
Widok wyników wyszukiwania nieustannie się zmienia. Co jakiś czas Google aktualizuje ich wygląd i stawia na serwowanie odpowiedzi bezpośrednio właśnie w tym miejscu. Ten trend utrzyma się w 2023 roku, dlatego w SERP zobaczymy więcej tak zwanych featured snippets (polecane przez Google fragmenty z odpowiedzią na zadane wyszukiwarce pytanie) oraz wyników zero-clicks (pierwszy wynik wyszukiwania ma być na tyle atrakcyjny, żeby użytkownik nie musiał przechodzić na stronę). Wyszukiwarka ma za zadanie dostarczyć jak najlepszą odpowiedź dopasowaną do zapytania, dlatego rozwój tego obszaru nadal będzie trwał.
Niestety jednoznacznie nie można stwierdzić, czy takie rozwiązanie dla SEO jest korzystne, ponieważ z jednej strony użytkownik od razu otrzyma interesującą go informację, a z drugiej wynik okaże się na tyle atrakcyjny, że może doprowadzić do odwiedzenia witryny. Rezultaty badań nie są jeszcze jednoznaczne, jednak pewne jest, że trend się utrzyma.
E-A-T nadal pozostaje ważny i zmienia się w E-E-A-T
E-A-T. Ten akronim, tłumacząc na język polski, można rozwinąć jako Ekspertyzę, Autorytet oraz Zaufanie. E-A-T nie jest niczym nowym – jakość strony zawsze była ważna dla jej oceny przez algorytmy i nie straci na znaczeniu w roku 2023. W grudniu 2022 roku Google do E-A-T dodał jednak jeszcze jedno E oznaczające “experience”, czyli doświadczenie. Tak powstał akronim E-E-A-T. Wskaźniki, które na niego wpływają, to m.in. doświadczenie autora w danej tematyce, wiedza autorów czy linki zwrotne z wiarygodnych, powiązanych tematycznie źródeł np. Wikipedii lub stron eksperckich w danej branży.
Niewątpliwie większe znaczenie będzie też miała jakość treści i poziom merytoryczny prezentowanych informacji, ponieważ Google stawia na content unikalny, wartościowy dla użytkownika oraz ten przygotowany przez osoby mające doświadczenie w danej tematyce. Potwierdzają to aktualizacje algorytmów, które miały miejsce w 2022 roku. Warto więc pozostawać aktywnym w swojej branży, brać udział w konferencjach, udzielać wywiadów i uczestniczyć w innych wydarzeniach, żeby o marce było głośno, również tej osobistej.
Wyszukiwanie wizualne, głosowe i algorytm MUM
Algorytmy wyszukiwania wizualnego są nieustannie rozwijane przez Google. Opcja przeszukiwania internetu za pomocą grafiki jest narzędziem ułatwiającym użytkownikom znalezienie np. podobnych produktów. Algorytm MUM (Multitask Unified Model), którego zadanie to rozumienie skomplikowanych zapytań (tekstowych, graficznych, wideo) oraz prezentacja najlepiej dopasowanych odpowiedzi, będzie dalej rozwijany w 2023 roku. Jego kolejne części najpewniej będą zaś wdrażane w następnych miesiącach/latach. Wyszukiwanie przy pomocy Google Lens, pomimo pewnych obszarów wymagających jeszcze poprawy, prezentuje coraz lepsze wyniki i wraz z rozwojem tej technologii będzie stawało się popularniejsze.
Warto też wspomnieć o tym, że nieustannie zwiększa się grono użytkowników korzystających z asystentów głosowych. Liczba zapytań kierowanych do wyszukiwarki przez systemy tego rodzaju w roku 2023 na pewno będzie rosła.
UX – użytkownik musi czuć się komfortowo
Zorientowanie na UX w SEO nie jest trendem nowym, jednak na pewno w 2023 roku nie można o nim zapomnieć. Google w sierpniu 2021 roku wprowadził tzw. wskaźniki Core Web Vitals, które mogą stanowić cenne źródło informacji dla właściciela strony, a także osób zajmujących się jej optymalizacją – na temat tego, co warto poprawić, aby wczytywała się szybciej i była bardziej przyjazna dla użytkownika. Wprowadzenie tych wskaźników to sygnał, że dla Google liczy się również to, czy osoba odwiedzająca stronę może ją komfortowo przeglądać. Musimy więc starać się, żeby doświadczenia użytkowników były jak najlepsze.
Mobile-First Index
Już 26 marca 2018 roku firma Google wdrożyła tzw. Mobile-First Index. Oznacza to, że jako główną wersję witryny w procesie indeksowania algorytmy uznają wersję przygotowaną dla urządzeń mobilnych. W roku 2022 nadal można jednak trafić na archaiczne strony, które nie są dostosowane do przeglądania na smartfonach czy tabletach i to ich właścicielom dedykowany jest ten punkt. Posiadanie wyłącznie responsywnej witryny to niestety nie wszystko. Należy także zadbać o jej odpowiednią optymalizację, np. wykorzystując grafiki o zredukowanej rozdzielczości z myślą o urządzeniach z mniejszym ekranem.
Aktualnie większość użytkowników internetu częściej przegląda strony internetowe na smartfonach niż ich wersje desktopowe, dlatego optymalizacja witryny pod urządzenia mobilne jest bardzo ważna. Istnieją prognozy mówiące o tym, że do 2025 roku aż 75% osób korzystających z internetu będzie przeglądało go za pośrednictwem smartfonów bądź tabletów. To naprawdę duża liczba i żaden przedsiębiorca nie powinien tego zignorować.
Zmiany w SEO w 2023 roku nie muszą być zatem drastyczne, ale mimo to należy śledzić je z uwagą, aby dopilnować, by strona zawsze była zoptymalizowana zgodnie z najnowszymi wytycznymi. Nigdy z całą pewnością nie wiadomo, czy Google nas czymś nie zaskoczy.