,

Zbuduj swoją markę na Instagramie — jak prowadzić firmowy profil, żeby przyciągał odbiorców

Zbuduj swoją markę na Instagramie — jak prowadzić firmowy profil, żeby przyciągał odbiorców

Zbuduj swoją markę na Instagramie – jak prowadzić firmowy profil, żeby przyciągał odbiorców

W dzisiejszym świecie marketing online daje niezliczone możliwości budowania własnej marki oraz komunikacji z klientami w internecie, zwłaszcza za pośrednictwem mediów społecznościowych. Instagram jest jednym z najważniejszych z tych narzędzi, w ostatnich latach cieszącym się szczególną popularnością. Dzięki społeczności liczącej aż 2 miliardy użytkowników stanowi on perfekcyjną platformę oferującą ogromne możliwości nawet małym przedsiębiorcom, by docierać do coraz szerszej grupy odbiorców. W tym celu potrzebne jest jednak wykonanie odpowiednich kroków, niezbędnych na drodze do sukcesu.

Osoba trzymająca w ręku telefon z otwartą aplikacją Instagram

Najważniejsze są przygotowania – strategia

Pierwszym krokiem w procesie budowania marki na Instagramie, podobnie jak w innych mediach społecznościowych, zawsze jest strategia. Pozwala ona przede wszystkim określić cel, jaki chcemy osiągnąć na tej platformie i znacznie ułatwia tworzenie odpowiednich treści. Każda strategia jest inna, jednak wszystkie muszą opierać się na 4 filarach:

  • określeniu celu,
  • zawężeniu grupy odbiorców,
  • zbadaniu konkurencji,
  • opracowaniu planu treści.

W ten sposób możliwe jest budowanie zarówno spójnego, przemyślanego wizerunku marki, jak i sposobu komunikacji w sposób odpowiednio dostosowany do specyfiki odbiorców, ich oczekiwań, przyjmowanych postaw czy wyznawanych wartości. Jednocześnie pozwala to na odnalezienie przewag bądź nisz niewykorzystywanych przez konkurencję i zagospodarowanie ich, co w e-marketingu ma kluczowe znaczenie.

Eksperymentowanie z funkcjami Instagrama

Po stworzeniu właściwej strategii można zacząć eksperymentować! Instagram, pomimo wielu lat na karku, wciąż testuje coraz to nowe funkcje, które ułatwiają nie tylko docieranie do obserwatorów, ale też nawiązywanie z nimi interakcji. Wśród aktualnie dostępnych narzędzi można więc wymienić między innymi:

  • hashtagi – służą do kategoryzowania treści, ułatwiając użytkownikom odkrywanie nowych postów zgodnych z ich zainteresowaniami,
  • posty i karuzele – podstawowe treści, czyli pojedyncze zdjęcia lub filmy; to one tworzą “feed” widoczny na profilu głównym,
  • Reelsy (rolki) – krótkie filmy, zwykle o szeroko rozumianym charakterze rozrywkowym, które można umieszczać publicznie. Dzięki temu docierają zwykle do dużej liczby nowych użytkowników;
  • Stories – krótkie posty znikające po 24 godzinach, zawierające różne elementy, takie jak zdjęcia, filmy, teksty lub naklejki; świetnie nadają się do przekazywania ważnych informacji czy kodów rabatowych,
  • naklejki – graficzne elementy dodawane do Stories, aby urozmaicić ich treść, np. GIF-y, ankiety albo odnośniki do muzyki,
  • subskrypcje – pozwalają na śledzenie aktualizacji z wybranych kont i otrzymywanie powiadomień o nowych postach, Stories oraz Reelsach; jest to opcja wsparcia twórcy konta na Instagramie przez jego obserwatorów.

Dostępnych funkcji na Instagramie jest o wiele więcej, dlatego warto wypróbować wszystkie i wybrać te, które najlepiej oddadzą ducha marki oraz pozwolą stworzyć charakterystyczną dla firmy formę przekazywania treści.

Logo Instagrama na różowym tle

O czym się mówi, czyli trendy na Instagramie

Nie da się ukryć, że tym, co napędza większość branż – nie tylko e-marketing – są zmieniające się trendy. Nie inaczej jest w przypadku Instagrama oraz innych mediów społecznościowych. Instagramowe trendy to więc coś, czemu zdecydowanie warto poświęcić nieco więcej uwagi. Co prawda, nie każdy opublikowany post czy rolka mają okazję stać się viralową treścią docierającą do milionów użytkowników na całym świecie, jednak nie musimy się tym martwić. Niektóre trendy można łatwo wykorzystać po prostu do zacieśniania więzi z obserwatorami (albo do przyciągnięcia nowych osób) – wystarczy przed dołączeniem do trendu zadać sobie dwa pytania:

  1. Skąd wziął się ten trend i czy jest zgodny z wartościami mojej firmy?
  2. Jak mogę go wykorzystać, żeby był on zrozumiały dla moich odbiorców?

Większość trendów to bezpieczne treści służące rozrywce i poprawie humoru, dlatego warto brać w nich udział, aby dbać w ten sposób o pozytywny wizerunek firmy będącej na bieżąco z tym, co aktualnie jest na ustach wszystkich.

Wysokiej jakości treści – zdjęcia, filmy i nie tylko

Większość postów na Instagramie opiera się na pięknie wykonanych i doskonale opracowanych fotografiach. Warto w tym kontekście zainwestować zatem w coś więcej niż tylko proste zdjęcia produktowe. Takie grafiki powinny przyciągać uwagę i charakteryzować się nietuzinkową estetyką — w takim przypadku świetnie sprawdzą się pomysłowe sesje zdjęciowe z produktami czy filmy przedstawiające, na czym polegają określone usługi w praktyce.

Jeśli natomiast nie chcesz inwestować w zdjęcia, możesz skupić się na odpowiednich tekstach — storytelling na Instagramie to świetny sposób na promocję marki i stworzenie oryginalnego wizerunku w sieci.

Osoba przeglądająca Instagrama na telefonie

Regularność kluczem do utrzymania zainteresowania

Ogromne znaczenie w budowaniu spójnego wizerunku firmy na Instagramie ma również regularność. Stały kontakt z odbiorcami pomaga utrzymać widoczność marki na wysokim poziomie, podobnie jak zainteresowanie nią. Dokładnie planuj więc swoje działania, żeby wciąż docierały do obserwujących treści, ale jednocześnie tak, aby nie byli oni nimi zalewani. Pamiętaj też o ważnych okazjach, zwłaszcza z punktu widzenia biznesowego, jak na przykład Black Friday czy tłusty czwartek, podczas których kontakt z obserwującymi powinien być intensywniejszy.

Budowanie wizerunku marki na Instagramie – samodzielnie lub z pomocą ekspertów

Start na Instagramie nie jest trudny, ale by odnieść na nim sukces marketingowy, należy działać według ustalonego wcześniej planu. Wtedy społeczność z czasem bez wątpienia zacznie się gromadzić wokół naszej marki i pozostanie z nią na długi czas. Zawsze można także skorzystać z usług agencji marketingowej, która doskonale radzi sobie z prowadzeniem profili w social mediach, dzięki czemu jeszcze skuteczniej wypromuje w nich naszą firmę.