Poznaj najskuteczniejsze sposoby na wsparcie procesu pozycjonowania strony

Poznaj najskuteczniejsze sposoby na wsparcie procesu pozycjonowania strony

Znasz te sposoby na wsparcie procesu pozycjonowania?

Aby strona internetowa była widoczna w wyszukiwarce, trzeba zadbać o jej skuteczne pozycjonowanie. Metod, które wspierają ten proces i przenoszą stronę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, jest wiele, dlatego przedstawimy Ci te najbardziej istotne. Sprawdź, jak sprawić, żeby pozycjonowanie przeszło na wyższy level!

Czym jest pozycjonowanie i po co się je wykonuje?

Pozycjonowanie to szereg działań prowadzonych po to, aby poprawić pozycję strony w wyszukiwarce internetowej na wybrane słowa kluczowe. Wiąże się ze zwiększeniem ogólnej widoczności, dzięki czemu jest świetnym sposobem na pozyskiwanie coraz większego grona użytkowników, którzy będą mieć szansę na zapoznanie się z ofertą Twojej firmy. Jest to długotrwały, a przy tym trudny proces, na jaki składa się wiele czynników, w tym między innymi:

  • ustalenie słów kluczowych,
  • odpowiednia strategia,
  • wdrożenie zmian,
  • tworzenie i optymalizacja treści,
  • linkowanie.

Wpływ na pozycję strony ma nie tylko to, jaką formę ma Twoja strona, jak wygląda, czy jest kompatybilna z urządzeniami mobilnymi, a także jakie zawiera treści. Poziom zaufania wyszukiwarki Google dla Twojej domeny, czyli ilość oraz jakość linków, które prowadzą do strony, jest równie ważna.

Stwórz na własną rękę plan zadań, jakie warto zrealizować

Samodzielne działania w kierunku pozycjonowania strony mogą przynieść różne efekty, dlatego dobrze jest powierzyć je specjalistom. Jeśli jednak zależy Ci na tym, aby zrobić to na własną rękę, zadbaj o kilka ważnych elementów. Pamiętaj, że jeśli już współpracujesz z agencją lub pozycjonerem, to koniecznie poinformuj go o swoich planach. Tym sposobem unikniesz przypadkowego utrudniania pracy specjalistom SEO, a przy tym będziesz mógł liczyć na kilka cennych wskazówek, jak się do tego zabrać.

Dwie osoby planujące działania SEO

Dodawanie unikalnej treści na stronę

Treść na stronie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję strony w Google. To właśnie w tekstach umieszcza się słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować stronę. Odpowiednie ich użycie pozwala robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć, o czym jest dana strona i na jakie pytania odpowiada.

Poza wartością stricte dla robotów teksty są równie istotne dla użytkowników. Z całą pewnością zależy Ci na tym, żeby klient, który trafi na Twoją stronę, znalazł produkt, jakiego właśnie szuka. Jeśli chcesz ułatwić mu to zadanie, tak rozbuduj sklep, żeby teksty opisujące Twoje produkty były odpowiedzią na konkretne słowa kluczowe. Dobrym rozwiązaniem jest także prowadzenie bloga opisującego poszczególne usługi czy asortyment, uwzględniając przy tym właśnie frazy istotne dla wyszukiwarki Google.

Regularne prowadzenie ciekawego bloga z merytorycznymi treściami

Prowadzenie bloga daje wiele pozytywnych efektów. Przede wszystkim pokazuje potencjalnym klientom oraz algorytmom Google, że strona jest regularnie aktualizowana, dlatego warto odwiedzać ją częściej. W artykułach blogowych możesz poruszać kwestie specjalistyczne związane z Twoją branżą, które pomogą użytkownikom dokładnie zrozumieć poszczególne zagadnienia. Poznaj kolejnych 9 zalet prowadzenia bloga firmowego.

Kolejnym krokiem jest pisanie artykułów poradnikowych. Ich celem jest pomoc w wyborze najlepszych produktów bądź usług oferowanych przez Twoją firmę. Poza wiedzą, jaką przekażesz w takich artykułach, warto też zawrzeć linki wewnętrzne, czyli kierujące do polecanego przez Ciebie asortymentu.

Opisy produktów

W Twoim sklepie internetowym mogą znajdować się setki, a nawet tysiące produktów. Stworzenie unikalnych opisów to doskonały sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Unikalne treści mają zdecydowanie większą wartość dla wyszukiwarki niż opisy produktów powielane przez większość sklepów. Wykorzystując np. pojawiające się pytania od klientów, możesz tworzyć opisy produktów będące na nie odpowiedzią. Po raz kolejny warto podkreślić, jak duże znaczenie ma tutaj wykorzystywanie fraz kluczowych, a także to, jak opis produktu może wpłynąć na emocje potencjalnego klienta.

Opisy kategorii

Produkty pogrupowane na sekcje mają zazwyczaj takie samo bądź podobne przeznaczenie, dlatego tworzą konkretne kategorie. W takich opisach dobrze jest wskazać elementy i cechy, na jakie warto zwrócić uwagę przy wyborze produktu. Możesz polecić asortyment, który według Ciebie zasługuje na więcej uwagi lub po prostu pokrótce opisać, do czego służy i dlaczego jest najchętniej wybierany przez klientów. Opis kategorii jest więc idealnym miejscem na umieszczenie w nim unikalnej treści. Zobacz, jak tworzyć opisy kategorii produktów w sklepie internetowym.

Mężczyzna przeglądający serwis YouTube

Rozbudowa oferty dostosowanej do oczekiwań klienta

Rozbudowanie oferty na stronie www jest istotne zarówno w przypadku sklepów, jak i firm usługowych. Ważne jest, by treść/informacje, jakie przedstawiasz, dokładnie opisywały to, co oferujesz. Kiedy na stronie widnieje tylko zakładka OFERTA z wymienionymi usługami, najlepszym pomysłem będzie wówczas utworzenie osobnych treści dla każdego wypunktowanego produktu.

Google, mając do dyspozycji krótką listę, bardzo często pomija takie treści. Dokładnie opisując każdą z usług, jednocześnie rozbudujesz swoją ofertę i zwiększysz prawdopodobieństwo przeskoczenia na wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Dzięki dostępowi do narzędzi analitycznych takich jak Google Search Console oraz Google Analytics masz szansę poznać zachowania i oczekiwania klientów odwiedzających Twoją stronę. Jeśli w danych pozyskanych z tych mechanizmów zauważysz, że klienci szukają czegoś, czego jeszcze nie masz w ofercie, ale wpisuje się to w branżę, w której działasz, warto wprowadzić to do sklepu.

Opinie na stronie

Wyszczególnione, a zarazem dobrze widoczne na stronie opinie zadowolonych klientów, czyli tak zwany UGC (User Generated Content) to rewelacyjny patent na zwiększenie widoczności w sieci. Treści generowane przez użytkowników bardzo często są nasycone słowami kluczowymi, a dodatkowo zawierają zdjęcia produktów czy ich zalety. Stanowią też informację zwrotną dotyczącą identyfikacji mocnych stron usługi albo danego asortymentu, co jest bardzo ważne dla właściciela firmy. Wiarygodne opinie mogą pomóc potencjalnym klientom podjąć ostateczną decyzję o skorzystaniu z danej oferty.

Linkowanie w tekstach znajdujących się na stronie

Rozbudowa profilu linkowego to kolejny czynnik wpływający na pozycjonowanie strony internetowej. Linki, poza podnoszeniem wartości strony w oczach robotów wyszukiwarek, mogą stanowić jedno ze źródeł ruchu na stronie. Nad rozbudową profilu linkowego pracuje zwykle pozycjoner, ale możesz to zrobić we własnym zakresie.

Linkowanie zewnętrzne

Linki zewnętrzne poprawiają wartość domeny w oczach Google i innych wyszukiwarek, dlatego, im bardziej wiarygodne, czyli takie pochodzące z popularnych domen, tym lepiej dla Twojej strony. Jako właściciel biznesu masz możliwość dotarcia do partnerów, od których możesz pozyskać linki. Przykładowo, sprzedając produkty danej firmy, możesz to uwzględnić na swojej domenie, tworząc zakładkę NASI DYSTRYBUTORZY. Jest to znakomity sposób na uzyskanie mocnego, a przy tym skutecznego linku.

Innym sposobem jest pisanie artykułów blogowych, a także sponsorowanych ze sprytnym zawarciem linka w tekście. Publikowanie ich na innych, dedykowanych stronach (tzw. guest posting) wspomaga pozycjonowanie, a poza tym przynosi inne korzyści, takie jak zwiększenie rozpoznawalności marki czy bezpośrednie przeniesienie ruchu na stronę.

Linkowanie wewnętrzne

Linki prowadzące do podstron wewnątrz domeny, czyli te wewnętrzne, ułatwiają nawigację na stronie i kontekstowo wskazują na powiązane produkty/kategorie/usługi (wspomnieliśmy już o tym w przypadku tworzenia dodatkowych tekstów na stronę). Jeśli przygotowany przez Ciebie tekst będzie dotyczył konkretnego asortymentu, koniecznie dodaj do treści link przekierowujący odbiorcę do danego produktu.

Osoba pracująca na tablecie

Kwestie techniczne związane z formą Twojej strony www

W przypadku kwestii technicznych i około technicznych sprawa wygląda nieco inaczej. Tutaj ważne są zabezpieczenia, odpowiedni serwer, a nawet grafiki umieszczane na stronie. Nie zawsze będziesz w stanie samodzielnie wykonać zadania, które poprawią Twoją pozycję w wyszukiwarce Google, ale zapoznanie się z nimi z pewnością przyda Ci się w przyszłości. Poniżej znajdziesz wyszczególnione elementy techniczne, jakie warto uwzględnić przy zwiększeniu efektywności strony:

  • certyfikat SSL – podstawowe zabezpieczenie strony internetowej, które dzięki szyfrowaniu danych sprawia, że przesyłane informacje takie jak dane osobowe, logowania albo dane płatnicze nie będą widoczne dla osób trzecich. Potwierdza on również tożsamość serwera, dzięki czemu strony z zainstalowanym certyfikatem SSL są bardziej zaufane, natomiast jego brak powoduje pojawienie się komunikatu dotyczącego braku bezpieczeństwa danej domeny. W większości hostingów można uzyskać go za darmo, ale zdarza się, że trzeba za niego zapłacić i wtedy potrzebna jest interwencja właściciela;
  • serwerodpowiedzialny za prędkość działania strony, który sprawia, że odbiorca nie musi długo czekać na załadowanie się zawartych na niej treści. Bardzo rzadko zdarza się, że serwer dysponuje zbyt małą ilością zasobów, natomiast jeśli tak się zdarzy, wtedy wymagane będzie ich rozszerzenie;
  • dodawanie grafik – w budowaniu strony bardzo ważne są zdjęcia, które powinny mieć odpowiedni rozmiar oraz rozdzielczość, co znacząco wpływa na ładowanie się domeny. Obrazy muszą być tak skompresowane, aby wyświetlały się na stronie bez żadnych błędów. Należy zwrócić uwagę na ich opis: dodając nowe produkty/zdjęcia, postaraj się, aby nazwy były krótkie i opisywały dokładnie to, co jest na grafice (zamiast DSC_100353.jpg – nazwij zdjęcie buty-nike-air-max-zielone.jpg). Część systemów automatycznie kompresuje grafiki, ale nadal jest to coś, co należy podkreślać.

Nie wiesz, od czego zacząć? Podejmij współpracę z agencją!

Skoro szukasz informacji o tym, jak możesz samodzielnie wspomóc pozycjonowanie swojej strony/sklepu, to prawdopodobnie współpracujesz już z agencją/pozycjonerem albo to rozważasz. Jeżeli jednocześnie Twoją stroną zajmują się specjaliści, ale Ty również wprowadzasz na niej zmiany, koniecznie poinformuj agencję o swoich działaniach. Jest to bardzo istotne z kilku względów:

  • nieoczekiwane zmiany mogą doprowadzić do utraty uzyskanych efektów i będą utrudniać pracę nad Twoją stroną;
  • zmiana graficzna motywu strony pociągnie za sobą zmiany w kodzie strony, których prawdopodobnie nie zauważysz, a mimo to będą psuć całą optymalizację;
  • wyłączenie poszczególnych produktów, kategorii bądź podstron nawet na chwilę uniemożliwi korzystanie ze strony, a co za tym idzie – klienci stracą zainteresowanie Twoją ofertą.

Zanim dojdzie do wprowadzenia widocznych zmian, takich jak dodanie treści czy nowych podstron, specjaliści z agencji SEO poproszą o Twoją akceptację przed przystąpieniem do działania.

Jak widać, jest wiele rozwiązań, dzięki którym możesz dołożyć swoją cegiełkę do pozycjonowania strony – od pisania treści, poprzez rozbudowę oferty, aż po kontakt z partnerami i pozyskiwanie linków. Są to sposoby, jakie możesz wykorzystać samodzielnie, ale pamiętaj, żeby zawsze dodatkowe działania konsultować z osobami odpowiedzialnymi za pozycjonowanie (jeśli z takimi współpracujesz). Skoordynowane prace maksymalizują potencjalne korzyści, jakich możesz się spodziewać po ich wprowadzeniu.