,

Zrozumieć copywritera, czyli krótki słownik pojęć, które musisz znać

Zrozumieć copywritera, czyli krótki słownik pojęć, które musisz znać

Zrozumieć copywritera, czyli krótki słownik pojęć, które musisz znać

Współpraca z copywriterem nie zawsze jest prosta. Dla osoby, która nigdy wcześniej nie miała styczności z tą dziedziną, pierwsze dni współpracy bywają skomplikowane i nawet słowo content wydaje się całkowicie abstrakcyjne. Nic dziwnego – możesz czuć się zagubiony, zwłaszcza wtedy, gdy copywriter posługuje się branżowym żargonem, omawiając z Tobą szczegóły realizacji poszczególnych projektów. Przygotowaliśmy zatem specjalnie dla Ciebie krótki słownik, dzięki któremu poznasz najpopularniejsze pojęcia i zwroty najczęściej używane przez specjalistów od content marketingu.

Brief, deadline, headline – co copy ma na myśli?

Fachowcy właściwie w każdej profesji na co dzień posługują się branżowym językiem, używając dziwnych skrótów czy wyrażeń. Podobnie jest z copywritingiem. Ekspert prosi Cię o wypełnienie briefu, wskazanie deadline’u albo ustalenie liczby headline’ów, a Ty nie masz pojęcia, czego od Ciebie chce? Wspomina o case study, języku korzyści i konwersji? Bez obaw – w naszym słowniku znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby zrozumieć copywritera od A do Z.

Osoba pracująca na laptopie

‣Anchor (Anchor Text)

W bezpośrednim tłumaczeniu na język polski oznacza kotwicę. Jest to fraza lub pojedyncze słowo w postaci linku, które przekierowuje na konkretną podstronę. Warto zaznaczyć, że takie linkowanie jest jednym z głównych elementów pozycjonowania strony.

‣Artykuły sponsorowane

Dzielimy je na eksperckie, nawiązujące i reklamowe. Eksperckie mają wysoką zawartość merytoryczną, wyczerpująco odpowiadają na dane zagadnienie, a przy ich tworzeniu wykorzystuje się wyłącznie wiarygodne źródła.

Artykuły nawiązujące to takie, które powinny być napisane prostszym językiem jako nienachalna forma reklamy. Copywriter tworzący takie treści powinien subtelnie nawiązywać do usług świadczonych przez danego zleceniodawcę.

Teksty reklamowe natomiast wiążą się z bezpośrednim chwaleniem usługi lub konkretnego produktu. Warto pamiętać, że taki artykuł powinien zawierać linki w postaci anchorów lub bezpośredniego adresu URL.

Zobacz, dlaczego warto napisać artykuł sponsorowany.

‣Brief

Jest to forma dokumentu bądź formularza, bez którego nie powstanie dobry, skuteczny i wiarygodny tekst. Jako Klient w briefie powinieneś zawrzeć najważniejsze informacje dotyczące zakresu swojej działalności, a także oczekiwania względem przygotowywania tekstów, w tym między innymi:

  • opis Twojej oferty – zakres działalności,
  • dotychczasowe doświadczenie,
  • język, jakim powinien posługiwać się copywriter (oficjalny, ekspercki, luźny etc.),
  • określenie grupy docelowej,
  • Twoje mocne strony oraz to, dlaczego Twoja oferta jest lepsza niż konkurencji,
  • wymienić elementy, które chcesz, aby pojawiły się w tekstach,
  • wyszczególnić to, jakich zwrotów wystrzegać się w tekstach,
  • linki do Twoich mediów społecznościowych itp.

Zobacz, czym dokładnie jest brief i dlaczego potrzebuje go każdy copywriter.

‣Case study

Analizowanie problemu, konkretnego zagadnienia, przypadku lub zjawiska, przy jednoczesnym zbieraniu danych, na podstawie których później przygotowuje się rozwiązania w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.

‣Content marketing

Obejmuje tworzenie unikalnych, angażujących treści na stronie Klienta. Celem tej strategii jest zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy.

‣CTA

Call To Action to przycisk zachęcający odbiorcę do podjęcia działania (dosłownie oznacza wezwanie do działania), czyli np. zakupu danego produktu, wypełnienia formularza, kontaktu mailowego itp.

Przykładowe CTA to:

  • kup teraz,
  • zamów już dziś,
  • skontaktuj się z nami,
  • sprawdź to,
  • dowiedz się więcej,
  • subskrybuj.

‣Deadline

Ostateczny termin zakończenia projektu. Ważne jest, aby copywriter wywiązał się ze swoich obowiązków w czasie ustalonym przez obie strony.

‣Fraza kluczowa

Jest to zestaw słów lub pojedyncze słowo, jakie użytkownicy najczęściej wpisują w wyszukiwarkę Google. Wyróżniamy kilka rodzajów fraz kluczowych, a najważniejsze z nich to:

  • exact match – frazy dokładnego dopasowania w niezmienionej formie,
  • frazy na krótki ogon – frazy składające się z jednego słowa lub dwóch krótkich,
  • frazy na długi ogon – dłuższe frazy zawierające kilka słów lub będące całym wyrażeniem/stwierdzeniem.

Pisanie na klawiaturze

‣Headline

Oznacza nagłówki występujące w dobrze sformatowanym tekście (H1, H2, H3, gdzie H1 to nagłówek główny). Warto zwrócić uwagę na to, aby były chwytliwe i wzbudzały zainteresowanie odbiorcy.

‣Język korzyści

Stosując język korzyści, copywriter skupia się na pozytywnych aspektach, jakie płyną ze stosowania produktu lub korzystania z konkretnej usługi. Stawia pytanie, na które od razu znajduje odpowiedź będącą najkorzystniejszym dla odbiorcy rozwiązaniem.

‣Lead

Krótko mówiąc, jest to wprowadzenie do artykułu zachęcające do przeczytania całości, jednocześnie wskazujące temat, na jakim tekst się skupia.

‣Landing page

Jest to strona główna – startowa, na którą użytkownik wchodzi po kliknięciu w określony link lub reklamę.

‣Research

Szukanie informacji na dany temat w różnych źródłach. Jest niezbędny przy tworzeniu wartościowych, merytorycznych treści.

‣SEO

Technika pozycjonowania, która ma na celu umieszczenie strony Klienta na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google. Do najistotniejszych elementów SEO zaliczamy:

  • optymalizację treści – stosowanie fraz kluczowych, nagłówków, tworzenie oryginalnych tekstów,
  • optymalizację techniczną strony – szybkość ładowania, adres URL, responsywność (dostosowanie tekstów do urządzeń mobilnych itp.),
  • linkowanie – umieszczanie odpowiednich linków w tekście prowadzących do innych podstron.

Sprawdź, jak jeszcze można wspomóc proces pozycjonowania strony, aby była bardziej widoczna.

‣Storytelling

Technika stosowana przez copywriterów polegająca na wykorzystaniu ciekawej historii nawiązującej do reklamy produktu lub usługi. Treści pisane na podstawie storytellingu bardzo angażują odbiorcę, a co za tym idzie – przyciągają potencjalnych klientów.

‣Target

Jest to grupa docelowa, do jakiej skierowane są usługi lub produkty. Określając target, docieramy do szerszego grona klientów, używając odpowiedniego języka dopasowanego do konkretnej grupy odbiorców.

‣Teksty SEO

Są to teksty przygotowane zgodnie z zasadami skutecznego pozycjonowania poprawiającego widoczność strony w wyszukiwarce.

‣ZBS

Skrót oznaczający liczbę znaków bez spacji w danym tekście.

‣ZZS

Skrót oznaczający liczbę znaków z zastosowaniem spacji w tekście. Na tej podstawie copywriter najczęściej ustala stawkę za napisany tekst.

Kobieta pracująca przy komputerze

Marketing internetowy – nie taki straszny, jak go malują

Skoro dowiedziałeś się, po co wypełnia się brief, dlaczego warto stosować język korzyści, czym jest proces pozycjonowania i jak rozliczać się z copywriterem, marketing internetowy nie powinien już być dla Ciebie taki obcy. Nie musisz jednak pamiętać wszystkiego od razu, wystarczy, że zawsze będziesz mieć nasz słownik pod ręką, aby wrócić do niego w razie potrzeby. A w przypadku jakichkolwiek wątpliwości – śmiało poproś swojego copy o pomoc.